Top
 

5 exemple de experiențe de cumpărare ca ale marilor retaileri

Pentru a contrabalansa creșterea rapidă a online-ului, mulți retaileri se bazează tot mai mult pe experiența pe care o pot oferi vizitatorilor lor. Vorbim aici de experiența senzorială, de cea vizuală, dar și de nenumăratele activități ce au loc în magazine: activări ale brandurilor, evenimente tematice, proiecte proprii, concursuri, promoții cu standuri și insule spectaculoase, demonstrații de produse, degustări, utilizări inedite ale noilor tehnologii, programe de loializare. Toate acestea sunt apreciate de către cumpărători și fac shoppingul o activitate extrem de plăcută.

Dar cum am putea să realizăm aceeași experiență și în retailul tradițional? Bugetele sunt mai mici, spațiul este mult mai redus, iar resursele limitate. Dar soluții există, iar acest articol vă oferă 5. E nevoie de un pic de curaj din partea voastră. Dar va merita.

SHOP IN SHOP

Conceptul de magazin-în-magazin crește în popularitate pe zi ce crește. Ce presupune? Realizarea unui spațiu în interiorul magazinului vostru, creat ca și când ar fi un mic butic, cu design diferit de restul spațiului. Acesta este dedicat unei categorii de produse sau unui anumit brand.  Atenție, acest shop nu este un display, ci un spațiu care pare de sine stătător, cât mai spectaculos ca și impact vizual și, preferabil, cu acces de jur împrejur.

Aveți două opțiuni.

  1. Îl creați chiar voi.

Oferiți cumpărătorilor o selecție extinsă de produse dintr-o anumită categorie, pe care le grupați într-o zonă dedicată, decorată cât mai vizibil. Dați-i și un nume. Poate fi Insula Inghețată, Centru de Frumusețe sau, pur și simplu, un nume creat special, cum ar fi Fruity. În acest fel, îl definiți în cadrul magazinului și vă va fi ușor să îl comunicați cumpărătorilor voștri.

Spre exemplu, puteți amenaja un magazin de dulciuri precum un bistro franțuzesc și îl puteți numi CiocoBistro. Puteți avea un spațiu decorat cu copertină elegantă, un panou cu nume, panouri de tablă cu desene și prețurile produselor. Mai puteți adăuga decoruri elegante, precum rame cu fotografii din Paris. Nu uitați să aveți o sortimentație crescută de ciocolată, poate mai multe praline, sau branduri mai elegante, fără să fie foarte scumpe. În plus, puteți adăuga un ventilator cu miros de ciocolată, va atrage imediat atenția cumpărătorilor.

Celor care cumpără din această zonă le puteți oferi punguțe pentru cadou sau măcar o panglică elegantă. Este o ocazie bună să le arătați clienților voștri că sunteți cu totul deosebiți față de competitorii voștri.

  1. Îl creați cu un producător.

El va purta identitatea producătorului respectiv, ceea ce nu e deloc un lucru rău, dacă acesta are sortimentație amplă și este apreciat de către clienți. Pe lângă experiența vizuală, producătorul poate oferi promoții, samplinguri și alte activări. De asemenea, costurile vor fi mai mici pentru voi. Dar atenție când decideți partenerul – trebuie să vă asigurați că shopperii voștri sunt interesați de produsele lui.

Shop-in-shop poate avea chiar și 1-2 metri pătrați, dacă decorul și produsele sunt grozave. Dar este una dintre experiențele mele preferate, pentru că aduce beneficii importante:

  • Este memorabil, consumatorii îl vor ține minte
  • Vă ajută să fiți diferiți față de competitori
  • Poate fi sezonier, ceea ce aduce diversitate și noutate clienților
  • Nu este o investiție mare, de accea puteți testa formate diferite și categorii de produse interesante.
  • Vă puteți bucura de un suport crescut oferit de producătorul sau producătorii incluși în shop.

Nu uitați să îl comunicați către consumatori încă de la intrare, o fotografie frumoasă a acestuia e o ocazie bună să atrageți noi clienți.

LANSĂRI DE PRODUSE

Lansarea unui produs este ocazia ideală pentru un producător să comunica în magazine.  Sunt extrem de multe activități pe care aceștia le derulează în marii retaileri. În retailul tradițional ajung însă doar materialele de comunicare, care semnalizează existența produsului la raft. Ei bine, e momentul să fiți mai curajoși.

Organizați, cu ajutorul producătorului, o lansare a produsului chiar în magazinul vostru. Puteți include elemente de decor, precum baloane branduite, promoteri care să ofere produsul pentru degustare, sau o variantă redusă a activării din retailerii internaționali. În acest fel, veți dinamiza experiența consumatorilor voștri și le veți arăta că magazinul vostru este la curent cu noutățile. De asemenea, este o ocazie să le arătați că vă doriți să le oferiți o experiență inedită.

Vă recomand să aveți aceste lansări o dată pe lună, dar de o amploare mai mare. Astfel, clienții care vă vizitează în ziua lansării vor fi cu adevărat impresionați și vor reveni și când o anunțați pe următoarea.

SĂRBĂTORIȚI SUCCESUL

Arătați consumatorilor că sunteți pasionați de magazinul vostru și celebrați-i succesul. Toată lumea iubește aniversările, așa că marcați fiecare an cu oferte speciale sau evenimente tematice. Clienții realizează astfel  vechimea magazinului și se bucură alături de voi. Folosiți momentul pentru a le reconfirma că sunteți un magazin de încredere. Realizați panouri pe care să le spuneți câte tone de produse ați vândut sau câți clienți mulțumiți aveți.

Nu uitați să creați o atmosferă festivă: decorațiuni, muzică, mesaje aniversare, dar și oferte speciale sau poate o promoție cu premii.

UTIL PENTRU CLIENȚI

Gândiți-vă la întreaga experiență a clientului, nu doar la ceea ce va cumpăra. Spre exemplu, puteți crea o stație de încărcare a telefonului sau puteți oferi wi-fi gratuit. Timpul de așteptare la case va trece mult mai ușor. O altă idee este să aveți un rastel de biciclete în fața magazinului, căci tot mai mulți merge la muncă pe bicicletă și se pot opri câteva momente pentru cumpărături. Mulți clienți vin cu câinele la magazin, dar trebuie să îl lege afară. Puteți să creați un mic spațiu în fața magazinului sau chiar la intrare, dacă aveți loc, unde să își poată lăsa câinele în siguranță. Va fi o inițiativă extrem de apreciată de către clienți, care se vor atașa emoțional de voi. De asemenea, ar fi o idee care v-ar aduce un mare capital de imagine în presă.

TEHNOLOGIE

Tehnologia e tot mai prezentă în retail. Marii retaileri folosesc cu succes sisteme precum kioskuri interactive, realitate augmentată sau iBeacon. Nu trebuie să vă fie frică de astfel de sisteme, ci puteți începe să le folosești.

Unul dintre exemplele mele preferate este Meat Pack, un magazin de pantofi sport din Guatemala, care a dezvoltat o aplicație de mobil numită Hijack. Cu ajutorul ei, magazinul îi identifica pe cei care intrau într-un magazin concurent din proximitate și le trimitea un mesaj pe telefon, cu o promoție care începea de la 99%. Acest procent scădea cu câte un punct pentru fiecare secundă. Rezultatul? Consumatorii, dornici să prindă promoția și încântați de idee, fugeau din magazinul concurent către Meat Pack. Cronometrul îi determina să alerge, pentru a prinde discountul cât mai mare. Reacția era instinctivă, nu aveau timp să compare prețuri sau să se gândească prea mult. Peste 600 de consumatori au fost furați de la competiție în doar câteva zile. E o idee ingenioasă și, probabil, mai scumpă.

Dar aceasta este tendința, așa că e momentul să începeți să vă împrieteniți cu tehnologia. Pentru început, puneți o tabletă vizibil la intrarea din magazin, pe care să prezentați noutățile, lansările de produse sau promoțiile. În acest fel, le stimulați atenția. Mulți consumatori nu se uită cu atenție pe rafturi sau nici nu ajung în toate zonele magazinului. Atrăgându-le atenția de la intrare aveți șansa să crească valoarea coșului.

Dacă nu sunteți un retailer internațional, nu înseamnă că trebuie să oferiți doar prețuri bune și sortimentație variată pentru a vă atrage clienții. Consumatorii își doresc și altceva în afară de promoții. Când vine vorba de experiența de cumpărare, faptul că sunteți magazin de promixitate nu este o scuză. Este o oportunitate grozavă!

Author
Date
29 February 2016
Category
Featured, Shopper