Top
 

5 trenduri pe piața de retail

Într-o perioadă în care digitalul acaparează retailul, există pârghii prin care magazinele vor încerca să țină pasul cu evoluția, sub toate aspectele ei. Industria bunurilor de larg consum va fi nevoită să se adapteze noilor tehnologii, ținând cont de preferințele consumatorilor în continuă schimbare și de instabilitatea economică. Brand-urile vor încerca să recâștige loialitatea cosumatorilor.

Retailerii vor da consumatorilor mai multe opțiuni de plată

Creșterea de plăți mobile si evoluția tehnologiei vor da șansa comercianților să actualizeze terminalele de plată vechi la modele mai noi. Acest progres le va permite să accepte mai multe opțiuni de plată, in condiții optime de securitate.

Jucătorii notabili din piață ar trebui sa permită plata prin PayPal, un sistem de plata compatibil atât cu iOS cât si cu Andoid. Plățile cu telefonul mobil vor deveni din ce in ce mai populare, la fel si terminalele inteligente care suportă mai multe tehnologii de plată, inclusiv cartele magnetice si coduri QR.

În prezent, Carrefour România, prin magazinele sale din București, Cluj-Napoca și Timișoara, a introdus sistemul de plată mobilPay Wallet. Clientii pot descarca gratuit aplicația pe toate terminalele smart, urmând ca mai apoi să-și înregistreze un card în aplicație. Plata se face prin scanarea unui cod QR, afișat la casa de marcat.

Consumatorii moderni valorează experiențele

Promoțiile ramân în continuare la fel de apreciate, dar ceea ce valorează cu adevărat pentru consumatorul modern este experiența. Retailerii vor crea locuri în care vei putea interacționa cu produsul, vei putea gusta, simți cu adevarat cum este acel produs. Felul în care se va întâmpla această interacțiune va face diferența între brand-uri.

Beneficiile materiale obținute prin promoții sunt pe cale să devină irelevante, ceea ce contează e emoția, faptul că omul primește o experiență memorabilia fără să ceară nimic în schimb.

Sigur că și în acest caz, tehnologia reprezintă cea mai importantă sursă de inspirație, iar magazinele sunt sunt tot mai dotate cu touchscreen-uri interactive sare vorbesc de produse, despre noutățile din magazin, despre campanii sau care pur si simplu oferă experiențe fun pe parcursul cumpărăturilor.

O tehnologie implementă deja pe piața din România este iBeacon. Tehnologia este dezvoltată de Apple, dar funcționează și pe Android 4.4 și mai sus și în curând probabil și pe Windows Phone. Beacon-urile sunt niște mici aparate ce transmit un identificator prin Bluetooth Low Energy către telefoanele din jur, care, evident, trebuie să ruleze o aplicație ce este pe recepție. Un bun exemplu de implementare, retailerii pot pune câte un beacon la intrarea în mall, telefonul îl detectează, iar de la server se primește o listă cu ofertele speciale din acel mall, o hartă și alte informații.

Retailerii vor profita de tendințele de sănătate și wellness

Categoria de consumatori în căutare permanentă de alegeri sănătoase este din ce in ce mai importantă. La început, o puteam considera ca o mișcare marginală a câtorva persoane interesate de alimente ecologice și sport, însă toată această mișcare s-a transformat într-un trend național. Indiferent de venit, etnie sau sex, consumatorii sunt tot mai interesati de alegeri sănătoase, bio, produse cât mai naturale, fie că vorbim de industria alimentară, fie că vorbim de frumusețe, echipamente sportive sau tehnologii de fabricație.

Acest trend crează oportunități pentru branduri, retaileri și categorii. Lanțurile de hipermarketuri și-au diversificat gama de produse iar promovarea categoriei s-a diferențiat. Comercianții au rafturi separate, standuri distincte in cadrul magazinelor. Produsele din această categorie sunt preponderent din import, dar producția made in România este în creștere.

Datele analitice capătă o relevanță tot mai mare pentru retaileri

Obiceiurile de consum se schimbă. O provocare tot mai mare pentru specialiștii din retail care trebuie să identifice felul în care se face segmentarea pieței și noul tip de consumator.

Retailerii vor utiliza datele analitice despre consumatori în procesele de proiectare a magazinelor și vor pune un accent pe localizare, astfel încât să determine o creștere mai mare a vânzărilor. Datele culese îi vor ajuta în gestionarea mai eficientă a stocurilor și îmbunătățirea marginei de profit, prin adaptarea ofertei pe fiecare tip de magazin.

Datele analitice le vor oferi informații cu privire la preferințele consumatorilor, se va crea astfel posibilitatea de prognozare a cererii, dezvoltarea de produse noi, decizii mai calculate cu privire la stabilirea prețurilor.

O tehnologie modernă de testare și măsurare este eye tracker. Eye-Tracker este folosit în timpul cumpărăturilor în magazine, în timpul vizionarii programelor TV sau pe stradă, pentru a testa imagini (afișe, pliante sau alte tipuri de materiale promoționale), materiale video, spot-uri, trailere sau videoclipuri și pentru a testa pozitionarea la raft a anumitor produse.

Magazinele specializate sunt o alternativă de pătrundere pe piața retailului

Expansiunea magazinelor specializate este un fenomen în continuă creștere și o alternativă viabilă de pătrundere pe piața dominată de retaileri. Prin diversificarea gamei de produse la contrapartidă cu standardizarea produselor din marile magazine, prin relația personală cu clientul și prin experiențe personalizate în magazin, nișele devin o oportunitate pentru investitori si nu numai. Consumatorii sunt beneficiarii direcți ai creșterii gradului de sofisticare. Implicit, crește și puterea de cumpărare.

Concret, fac retail de nișă magazinele specializate precum cele de delicatese, parfurmerii și cosmetice de nișă, produse bio, naturale, cofetării raw vegane, magazinele de produse tradiționale, brutării. Aceste magazine sunt adevarate capodopere în materie de design arhitectural. Mizează în proporție de 90% pe relația vânzător-client și sunt cele care îți vând povestea produsului, ca pe o călătorie extrasenzoriala de neuitat.

6bf74b5637bfc5b3ca53e32a7d611c64

Așadar, retailerii se vor adapta pieței, noi modele de business vor patrunde în piață iar inovația se va întâmpla și la nivel de organizare și prestare de servicii. Într-o societate dominată de afluența de informații și cu milenari tot mai preocupați de diversitate și nou, competiția este tot mai acerbă și se simte nevoia de diferențiere.

Author
Date
02 June 2016
Category
Featured, Shopper