Top
 

Tipologii de consumatori în online

Odată cu evoluția tehnologiei și apariția noilor platforme digitale, călătoria consumatorului în online a devenit o experiență care s-a concretizat în decizii de cumpărare. Prin urmare, măsurarea comportamentului consumatorului este puntea de legătură între decizia de cumpărare și o strategie de marketing cu obiective de excelență.

Consumatorul a ajuns să se informeze singur, intră extrem de ușor în contact cu brandurile și ia decizii pe cont propriu. Acest aspect motivează brandurile să aibă grijă de imaginea lor în mediul online, aspect care se poate pune la punct printr-o strategie de marketing bine documentată.

Decizia de cumpărare nu este ușor de influențat nici atunci când toate contactele se desfășoară față în față, cu marfa la vedere. Într-o lume în care comerțul online ține să facă legea în sectorul de vânzări, un rol important în influențarea deciziei de cumpărare îl au: anticiparea cerințelor clientului, evaluare produsului și înțelegerea tipologiilor de consumatori.

Există o varietate de tipologii de consumatori în digital, iar fiecare folosește canale și dispozitive în diferite moduri. Comportamentul lor este influențat de factori precum: vârstă, sex, categorie de produse, atitudinea și așteptările cu privire la tehnologie.

Femeile sunt mai implicate și mai loiale

Femeile sunt mai implicate decât bărbații atunci când utilizează canale digitale pentru cumpărături. Femeile își doresc oferte personalizate, recomandări și informație cât mai diversificată când vine vorba despre produse noi.

În ceea ce privește serviciile, femeile sunt mai loiale decât bărbații față de brandul furnizorului de servicii, iar în ceea ce privește brandul de produse, lucrurile sunt mai echilibrate, atât femeile cât și bărbații manifestă loialitate crescută față de brandul de produse.

Un impact puternic în decizia de cumpărare asupra femeilor în mediul online îl au ofertele promoționale dar și disponibilitatea stocului de produse. Femeile apreciază calitatea produselor și accesează toate informațiile disponibile online, accesează cu ușurință video-uri de prezentare și sunt receptive la mijloacele vizuale creative, caută conținut inspirațional de tipul “how-to”. Tot femeile sunt cele mai prezente pe paginile de blog, folosesc aplicații de proximitate și fac mai ușor subscripții la newslettere.

Tipologii de consumatori

Consumatorii ocazionali sunt în principal vârstnici

Există și o categorie a consumatorilor cu utilizare scăzută a magazinelor online, cu frecvență scăzută pe toate categoriile de produse. Această categorie este formată din cumpărători de peste 45 de ani și cumpără semnificativ mai puțin comparativ cu toate segmentele. Atunci când o fac, preferă canalele digitale de tip internet, e-mail și tehnologii in-store și rareori descarcă aplicații smartphone. De obicei apelează la canalele digitale în primul rând pentru alegerea și compararea de produse și urmărirea livrărilor.

În general, acestă categorie consideră important ca toate canalele digitale pe care le accesează să fie în limba maternă și urmăresc beneficii de tipul: opțiuni flexibile de returnare, disponibilitatea informațiilor referitoare la produs și serviciul de client service.

Vânătorii de promoții caută beneficiul prețului

Consumatorii care caută promoții sunt sensibili la preț și au un interes scăzut pentru tehnologii digitale sau pentru experiența pe care le-o furnizează online-ul. Ei fac cumpărături online în primul rând pentru a găsi cele mai bune oferte la produsele pe care și le doresc și pe care le știu deja.

Achizițiile lor tipice din online includ moda și serviciile din zona de sănătate. Aceștia apreciază un proces de achiziție cât mai concis, în puțini pași și cu informații clare despre produs.

Consumatorii raționali știu exact ce vor

Consumatorii raționali din online sunt al doilea cel mai activ segment de cumpărători online. Internetul este canalul lor preferat și manifestă un interes mai scăzut pentru canalele sociale și aplicații mobile pentru cumpărături. Ei știu ce vor și folosesc internetul pentru a găsi soluțiile optime de cumpărare.

Cumpărătorii raționali apreciază acuratețea informațiilor, funcționalitatea magazinelor online, prețul și condițiile de livrare. Ei nu își bazează achiziția pe recenzii și nu consideră importantă oferirea de feedback.

Articolele de modă și electrocasnicele sunt cele doua categorii de produse preferate de consumatorii raționali.

Experiențele din online determină consumatorii fideli.

Cei mai loiali consumatori sunt cei pentru care experiențele din online crează impulsul care face trecerea de la intenția de cumpărare la acțiunea în sine. Ei folosesc canale și dispozitive digitale cum ar fi aplicații smartphone și tehnologii in-store și sunt adevărați consumatori de digital.

Consumatorii fideli comunică cu retailerii online și sunt foarte prezenți pe canalele de socializare, bloguri, forumuri, așa numitele canale “peer-to-peer”. Contribuie cu recenzii, comunică cu ceilalți utilizatori, schimbă informații, sunt atenți la experiențe.

Când vorbim de categorii de produse, electronicele reprezintă categoria de vârf pentru consumatorii fideli. Cu toate că ei sunt cei mai implicați în comerțul online, puterea lor de cumpărare este foarte mică, deoarece această categorie este formată din tineri. 45% sunt tineri sub vârsta de 35 de ani și 11% sunt chiar studenți. În general, consumatorii fideli sunt absolvenți de studii superioare și lucrează full-time.

Sunt așadar asemănări dar și diferențe între segmente. Canalul cheie pentru toate segmentele rămâne internetul. În plus, în majoritatea segmentelor, prețul este factorul cheie care influențează decizia de cumpărare, urmat de produs. Tinerii cer standarde ridicate de la canalele digitale în toate cele cinci puncte cheie: acces, experiență, preț, produs și serviciu. Ei sunt cei mai mari consumatori de tehnologie și cei care setează tendințele.

photo-1441986300917-64674bd600d8

Author
Date
19 April 2016
Category
Featured, Shopper