Top
 

Top 5 tendințe în web design cu care trebuie să fim precauți

Tendințele în web design vin și pleacă, la fel de repede ca cele din fashion. Uneori, tendințele sunt dictate de necesitate (cum ar fi designul receptiv). Alte tendințe sunt schimbări ale industriei, cum ar fi schimbarea de la skeuomorphism la designul flat.

Decizia de a urma o tendință trebuie să depindă de nevoile utilizatorilor și de tiparul de business. Decizia de a nu o urma ar trebui să se bazeze exclusiv pe “asta fac brandurile cool”. Trendurile se estompează. Un site construit doar pe tendințe devine rapid de domeniul trecutului. Țineți minte că “trend” nu înseamnă neapărat “nou”.

Cu asta în minte, haideți să aruncăm o privire peste tendințele în design la care poate ar trebui să ne gândim de două ori înainte de a le integra în site.

  1. Meniurile de navigare de tip Hamburger

Așa-numitele Hamburger Menus, sidebar menus sau, mai pe românește, meniurile din bara de navigare laterală au deja mari semne de întrebare cu privire la user-friendlyness. Mai multe detalii AICI

Pe măsură ce dispozitive mobile au devenit la fel de comune ca mijloacele de transport publice, designerii au început simplificarea navigației și ascunzând informația sub meniuri tip hamburger. Este o tendință care, de asemenea, s-a infiltrat în versiunea desktop a site-uri web.

De exemplu, site-ul Squarespace folosește un meniu de navigare tip sertar, indiferent de dispozitivul de pe care se accesează. Așa cum se poate observa din imagine, navigarea este ascunsă în acest meniu și este ușor de înțeles de ce s-a optat pentru asta. Meniurile tip Hamburger fac site-urile mai curate, mai bine puse la punct. Deși majoritatea utilizatorilor este familiară cu acest tip de design, acest meniu nu este recomandabil pentru orice fel de site și poate duce la scăderea ratei de navigare și de descoperire a contentului ascuns de către utilizatori.

Consecințele se văd mai ales pe site-urile de e-commerce și cele de știri, cazuri în care ușurința de a găsi lucruri și informații în cel mai scurt timp posibil sunt esențiale. O posibilă soluție ar putea fi instalarea de ticker menus care să pună în evidență produsele și știrile noi.

Cu toate acestea, așa cum s-a subliniat într-un excelent articol scris de Nielsen Norman Group, “Killing Off the Global Navigation: One Trend to avoid,” meniurile de navigare ascunse pot îndepărta utilizatorii.

“Chiar dacă navigarea globală este dificil de proiectat și greu de întreținut, cele mai multe site-uri vor câștiga mai mult prezentând din start categoriile principale de navigare. Este pur și simplu una dintre cele mai eficiente căi de a ajuta utilizatorii să înțeleagă rapid ce se pune la cale pe site. ”

Iată câteva moduri de a vedea dacă meniurile tip Hamburger sunt ok pentru site-ul tău:

  • Rata de abandon pe site (Bouncing rate) este foarte mare – Utilizatorii nu vor sta prea mult prin preajmă dacă navigarea globală nu este intuitivă, îngreunând astfel procesul lor de a naviga pe site.
  • Unde dau clic utilizatorii – Dau ei click pe meniul tău tip hamburger sau nu? În cazul în care nu și acest lucru se combină cu o rată de bounce ridicată atunci poți fi convins că ceva nu este în regulă. Poți verifica clicurile cu instrumente de heatmapping de la CrazyEgg și Usability Tools.

Comportamentul utilizatorilor determină dacă trebuie să utilizezi un meniu tip hamburger sau nu. Nu sacrifica gradul de utilizare și interacțiune cu utilizatorii de dragul esteticii pure.

  1. Slidere pe homepage

slidersinweb

Galeriile și slideshow-urile sunt o modalitate eficientă de a prezenta mai multe imagini fără a supraîncărca utilizatorii. Acestea sunt recomandate pentru site-uri de fotografie, demo de produs/servicii sau portofolii. Dar utilizarea lor excesivă și nepotrivită contextului a transformat multe site-uri într-o zonă lipsită de originalitate, făcându-le să pară mai degrabă trase la indigo.

De ce credem că sliderele nu sunt soluția ideală:

  • Nu fac casă bună cu SEO

Lipsa de conținut înseamnă că este dificil să se extragă informații meta dintr-o pagină. Acest lucru este valabil mai ales că Google nu mai indexează la fel cuvintele cheie (deși Bing încă o face), preluând informațiile direct din pagină. Desigur, puteți conta pe cuvintele indexate sub slider, în corpul paginii.

  • Afectează negativ performanța site-ului

De multe ori sliderele conțin imagini de înaltă rezoluție, care sunt sub-optimizate și, ca atare, încetinesc timpul de încărcare al homepage-ului – care este cea mai importantă pagină de pe site, iar timpul de încărcare este vital. Sliderele necesită utilizarea de JavaScript sau jQuery care, de asemenea, pot da dureri de cap performanței site-ului.

  • Nu ajută vizibilității conținutului

Google nu recomandă să împingem conținutul jos în site. Sliderele au de cele mai multe ori doar design drăguț ca singură valoare adăugată.

  • Nu sunt tocmai la îndemână pentru utilizatori

Nici cele mai bune framework-uri de site nu pot rezolva în totalitate problemele de accesibilitate pe care le ridică sliderele în homepage. Un studiu din 2013 a arătat că doar 1% din oameni dau clic pe slidere. Mulți pur și simplu le ignoră și nu rețin conținutul, cel mai probabil din cauza fenomenului cunoscut sub numele de ”banner blindness”.

  1. Scrolling bidimensional ( parallax scrolling)

Tehnica de parallax scrolling permite un scrolling bidimensional, conținutul din prim-plan și cel de fundal derulându-se la viteze diferite, creând iluzia de profunzime. Până aici, toate bune, dar este discutabil dacă scorează așa de bine la user-experience (UX).

parallax scrolling2

 

Scrolling-ul bidimensional are câteva probleme potențiale:

  • Nu ajută la SEO

Paginile care au scrolling bidimensional sunt construite ca un one-page site, iar acest lucru, la fel ca la slidere, ridică probleme cu privire la modul de indexare a conținutului prin motoarele de căutare. Acest lucru este valabil mai ales dacă textul este încorporat în grafică.

  • Poate reduce performanțele site-ului

Din cauza utilizării masive de grafică, pagina se poate bloca în timpul încărcării, iar asta cu siguranță îi va supăra pe userii de mobile.  Mai mult, timpii de încărcare pe telefonul mobil sunt destul de mari din cauza utilizării grele JavaScript, mâncând destul de mult din traficul de date disponibil.

  • Poate afecta negativ utilizatorii

Studii despre usability au arătat că, deși în primă instanță pare distractiv pentru unii dintre utilizatori, anumite persoane au experimentat ”rău de mișcare” din cauza mișcării bidimensionale și au fost nevoiți să înceteze navigarea în site.

Cu toate acestea, parallax scrolling are și părți bune, conferind dinamism site-ului și contentului. Dar, așa cum am menționat, există anumite compromisuri care trebuie făcute. Dacă vrei un site compatibil cu navigarea de pe device-urile mobile, atunci cu siguranță parallax scrolling nu este pentru tine.

  1. Prea multă complexitate în load screens

loading-screen

Cu toții avem cel puțin un site în minte când ne amintim de animațiile acelea în Flash care se încărcau o veșnicie în pagina de home înainte de a putea accesa contentul mult dorit, nu? Da, animațiile și contentul interactiv sunt în trend și, da, un load screen cu o animație drăguță poate face diferența. Dar, dacă pentru asta trebuie să stai 41 de secunde, nu ai niciun indiciu cu privire la ce urmează să ți se afișeze, nu ai niciun buton de skip șicu siguranță vei închide fără regret pagina. Dacă vrei să integrezi o animație în load screen atunci trebuie să știi că utilizatorii nu vor aștepta mai mult de 10-15 secunde pentru asta. Ocupă-le aceste secunde în cel mai interesant mod cu putință.

  1. Fonturi prea diversificate

fontswebdesign

Deși se pot folosi o multitudine de fonturi într-un site, nu aș recomanda mai mult de două. Prea multe creează un site confuz și aglomerat, reducând drastic lizibilitatea.

Cu toate acestea, regulile sunt făcute pentru a fi încălcate și nu îți poate impune nimeni să nu folosești mai mult de două tipuri de font dacă vrei să ai un impact vizual memorabil.

Iată câteva sfaturi: 

  • Experimentează cu fonturi. Rezultatul final trebuie să fie unul clar și curat, reflectând stilul vizual al brand-ului.
  • Alege fonturi care se completează reciproc sau sunt suficient de diferite pentru a oferi un contrast interesant. Crezi sau nu, emoțiile și sentimentele sunt, de asemenea, legate de tipul de font ales, exact ca în cazul culorilor. Un serif are un aer de formalitate. Sans-serif transpune încredere, siguranță. Un font cursiv poate părea îndrăzneț.
  • Dacă dorești ca brandul să fie perceput ca fiind tradițional, optează pentru un serif. În schimb dacă vrei să emani stabilitate și siguranță, optează pentru un sans-serif.

Cei mai buni designerii sunt sceptici

Tot mai multe trenduri grozave au apărut și s-au făcut din ce în ce mai simțite în web design.

Minimalismul a inspirat o serie de site-uri care sunt fluide, rapide și ușor de utilizat. Tendințele bune tot apar pe măsură ce tehnologia avansează și tind să schimbe felul în care navigăm și avem acces la informații. Însă, tot timpul vor fi și unele trenduri care sunt la fel de utile ca niște banane decojite în vid.

Primul care dă tonul trendurilor va fi mereu utilizatorul. Îi aduce cumva o plus valoare? Tot timpul validează ceva prin prisma nevoilor utilizatorilor, altfel vei risca să fii doar acea persoană care urmează turma.

 

Date
16 May 2016
Category
Design, Experience, Trends