Back To Top

9 trenduri care au rupt TikTokul în ultimele 6 luni din 2022 și cum au capitalizat brandurile

Nu este un secret că TikTok-ul câștigă din ce în ce mai mult teren pe zi ce trece. Este cel mai bun tool pe care îl au brandurile care vor să creeze conținut cu potential viral și locul unde pot avea cel mai mare impact cu strategia de real time marketing. Ba-bye postări de Facebook de Crăciun și Paște, a intrat în joc TikTok-ul cu videourile funny de maxim 30 de secunde!

Despre TikTok

TikTok-ul poate părea o platformă relativ nouă, însă ea este frate cu celebrul musical.ly, o aplicație care avea la bază același principiu: lip sync. Pe musical.ly s-au lansat majoritatea influencerilor de pe TikTok precum Ariel Martin, Loren Gray, Jacob Sartorius și mulți alții, care nu erau actori sau vlogeri, efectiv au prins pe acea platofrmă, deci tranziția pe TikTok a fost floare la ureche.

Diferența dintre cele două plaftorme stă în faptul că pe TikTok șansa ta de a te viraliza este mult mai mare, TikTok-ul este mult mai permisiv și per total, mai fun.

Brandurile și TikTok în 2022

Trendurile: Brandurile au integrat în 2022 în strategia lor de TikTok trendurile pentru că sunt de impact și ușor de folosit pentru toată lumea: de la companii, la creatori de conținut sau pur și simplu consumatori de short videos, oricine se poate amuza pornind de la niște rețete deja încercate.

De ce funcționează: Până la urmă TikTok-ul este o platformă de snackable video content, adică videouri scurte, punchy, cu substrat, subiect și predicat. Orice creator de conținut care este găsit pe această platformă trebuie să își gândească bine contentul dacă vrea să facă ceva original, trebuie să aibe un hook foarte bun, ca să mențină audiența pe video (fiindcă videoviews-urile fac legea pe această platformă în drumul spre viralizare), să aibe ceva relevat de spus sau chiar mai bine, să aducă ceva ce nu s-a mai văzut până acum. Dacă nu poti face asta în fiecare zi, fiindcă cumva cufărul tău de creativitate are nevoie de o pauză, rămâi cu cel mai important lucru de pe TikTok pe care poti să-l faci fără să dai greș: TRENDURILE.

Mai jos o să găsești 10 trend-uri care au pur și simplu au făcut furori pe TikTok în ultimele luni, într-o ordine complet aleatorie: la nivel de impact toate au fost la fel de big!

Trendul 1 – “Capybara”

Trend-ul cu Capybara s-a întâmplat foarte repede: ai clipit și tot TikTok-ul era plin de Capybara. Brandurile au adaptat cu succes povestea Capybara pe tone of voice-ul lor, iar în România, dacă mă gâdesc la niște exemple bune, mă opresc la Kaufland, pe care îl poți vedea aici, și Banca Transilvania, pe care îl poți vedea aici.

Aici puteți vedea încă un motiv pentru care trendul Capybara a prins, cum să nu prindă când sunt niște animale absolut ADORABILE?

De ce a funcționat acest trend: mixul neașteptat de elemente. Practic, TikTok-ul a luat o decizie deosebit de importantă: dacă în alți ani erau drăguți pisoii, anul acesta a decis că nimic nu poate depăși un Capybara. Este pufos, este haios, este prietenos cu toată lumea. Doar că ar fi și mai fain dacă ar avea un twist: de ce să nu-l facem să facă liste despre orice, dar nu oricum, ci în spaniolă. Și hai să-i punem și un sombrero. Era perfect normal în perioada aia să vezi un Capybara care îți explică ce să faci la cumpărături. Până la urmă, cine suntem noi să judecăm?

Trendul 2 – “Things that just makes sense”

Things that just makes sense a venit din 2021 în 2022 cu același succes, multe branduri au ales încă să-l folosească și pe bună dreptate, dă un aer foarte uman pentru consumator. Să nu uităm că lumea vrea să vadă și lucruri fun, relaxate, nu doar conținutul brandurilor într-un mod foarte evident!

Un exemplu bun vine tot de Banca Transilvania, cu acest TikTok, și de la Kaufland, cu acesta.

De ce a funcționat acest trend: un alt fel de tranziție, inspirat dintr-o glumă de internet veche de când lumea. Oamenii s-au amuzat de această înviorare a unui clișeu despre italieni: felul în care gesticulează atunci când vorbesc.

Trendul 3 – „Boyfriends and girlfriends are gonna come and go”

Faimoasa replică a lui Pheobe din sitcom-ul american Friends a ajuns trend pe TikTok. Inițial a pornit de la Gen Z care își spuneau problemele într-un mod comic pe acest sound, fiind ulterior preluat și de Branduri, care și-au integrat produsele sau serviciile în format:

Banca Transilvania a aplicat și de această dată trendul în acest video.

Este un mod fun de a-ți prezenta serviciile, mai ales când știi că ai ceva de multă vreme și nu o să plece prea curând. Despre asta este vorba în acest trend, să-ți arăți cele mai longevive produse, servicii, stări, sentimente și așa mai departe. Brandurile au înțeles că este un mod nou de a promova un serviciu sau un produs vechi care se vrea a sta pe piața la fel de mult.

De ce a funcționat acest trend: referință pop-culture + adresarea unei tensiuni a audienței. La fel ca orice altă modă și serialele au perioadele lor când sunt uitate și când redevin super interesante. Asta s-a întâmplat și cu serialul Friends, un vintage de colecție pentru Generația Z. În plus, este contextualizat în tensiuni curente ale audienței, într-un mod care generează relevanță.

Trendul 4 – “Remember when this was your only problem?”

Fiindcă trecem printr-o perioadă atipică care a adus după ea un val de shimbări enorme, Generația Z a construit acest trend în care își expuneau la mod general problemele care la vremea lor păreau atât de controversate și complicate, încât nu părea că se găsește prea curând o soluție pentru ele. Comparând problemele din trecut cu cele actuale pare că erau o joacă de copii, iar lumea a înțeles că se poate și mai rău.

Pe acest principiu s-a dezvoltat acest trend, au adus în actualitate problemele vechi ca să le compare cu cele noi, cele noi care par interminabile. Am trecut printr-o pandemie, un război, o criză mondială și multe altele, dar acum 3 ani problemele noastre majore erau altele. Este un mod de ironizare a ceea ce credeam noi că este fatal atunci. Cel mai bun și fun exemplu l-a făcut chiar Neversea care a înțeles că atunci când se amuză odată cu audiența pe seama diferitelor probleme din viața lor nu are decât de câștigat. Poți urmări aici TikTok-ul.

De ce a funcționat acest trend: subiect controversat + diminuarea unei tensiuni a audienței. Manelele sunt întotdeauna un subiect care încinge atmosfera, mai ales în contextul unor festivaluri cunoscute pentru alte tipuri de muzică. Anul acesta Neversea a încercat să se detensionezi audiențele care pe bună dreptate trec prin cele mai dificilă perioadă a vieții lor printr-o reamintire a momentelor în care au fost pur și simplu ultragiați de faptul că Salvatore Ganacci a putut să pună manele la un festival românesc.

Trendul 5 – “If I was a…”

Acest trend face parte din categoria aceea de trend-uri la care te uiți zâmbind și pe care brandurile îl abordează odată cu consumatorii lor, ca modalitate de interacționa prin intermediul unui punct comun. Uneori avem nevoie și de lucruri frumoase pe internet, fiindcă viața este compusă și din fericire, nu doar din comedie. Fără prea multe introduceri, Neversea Festival chiar aici.

De ce a funcționat acest trend: brand-urile și-au întrebat comunitățiile ce își imaginează ei că ar fi, oamenii au fost implicați iar rezultatul a fost unul mult mai personal din această cauză.

Trendul 6 – “Red Flag”:

Faimosul Red Flag care a împânzit într-un timp toată Social Media, nu doar TikTok-ul. Chiar dacă pe TikTok creatorii de conținut abuzau de acest trend, brandurile au decis să-l preia și să se desfășoare cu el pe alte platforme, fiindcă chiar dacă un trend este bun pe TikTok, asta nu înseamnă că altă platformă îl face mai puțin bun.

Ce vrea să exprime acest red flag? Acest steag roșu este folosit să anunțe lumea de posibile probleme, situații periculoase și cam tot ce înseamnă idei nu tocmai bune. Pe TikTok, a primit un twitst! Red flag-ul meu este că dacă plec de acasă fără să beau cafea de dimineață, șansele de a țipa la oameni nevinovați cresc cu 100%, un exemplu inocent dar este un red flag, nici eu nu m-aș suporta în zilele de genul.

Chiar dacă a fost folosit obsesiv în Social Media, totuși, trendul a pornit de pe TikTok, aici exemplu de brand care l-a folosit cu brio pe TikTok este McDonalds Lebanon.

De ce a funcționat acest trend: Referința pop-culture + tensiunile cu care se lovesc în fiecare zi tinerii au făcut acest trend să funcționeze. Atunci când te gândești la ceva greșit la ceva, fie persoana, produs sau serviciu, a intrat în vocabularul uzual să îl numești red flag.

Trendul 7 – “She/He’s a 10 but…”:

Știi momentul ăla perfect care are el, totuși, ceva ce-ți dereglează ceasul biologic? De aici a pornit și acest trend. În momentul de față încă îl mai găsești pe TikTok în topuri, încă se ține și nu pare că vrea să plece prea curând. Brand-urile, la fel ca și trend-ul Red Flag, l-au adaptat și în alte platforme, un exemplu bun fiind Netflix.

Pe TikTok a fost folosit atât în colaborări de brand-uri cu influenceri aici, cât și de brand-uri pur și simplu aici

De ce a funcționat acest trend: adresarea unei tensiuni a audienței. Brandurile s-au asociat cu acest trend din perspectiva în care creează și ele amuzament în jurul unei tensiuni super-relevante din viața de zi cu zi a consumatorilor: momentul în care întâlnești pe cineva, care se dovedește excentric sau diferit într-un mod neașteptat.

Trendul 8 – “But… I have things to do!”

Trend-ul care a luat amploare pe TikTok în această vară și care încă se ține sus este cel cu „I would check myself into a mental hospital today but… I have things to do!” Unul dintre brand-urile care au făcut acest trend și au explodat pe TikTok a fost Karen’s Diner.

De ce a funcționat acest trend: adresarea unei teme de interes pentru audiență în contextul în care FOMO este la cel mai înalt nivel, după Pandemie. Felul în care brandurile și-au integrat comunicarea a fost pe poziția de lucru deosebit de dezirabil și o alternativă mult mai bună ca orice altceva.

Trendul 9 – “It’s corn!”

Ca să încheiăm într-o zonă plină de dopamină, toată lumea îl știe pe băiețelul care a descris porumbul ca fiind cel mai frumos lucru din lume. Pe video-ul original s-a făcut o piesă care i-a transformat cuvintele în versuri și așa a luat o amploare enormă acest trend. Brand-urile l-au folosit să-și arate cele mai tari produse descriindu-le pe ritmul muzicii, după cum poți vedea aici.

De ce a funcționat acest trend: catchy. Similar jingle-urilor din TVC, băiețelul trendului It’s Corn! A devenit irezistibil pentru internet. Iar brandurile au putut să exemplifice produsele sau serviciile fără a mai fi nevoite să investească într-un jingle personalizat.

Deci, ce e de făcut cu trendurile de TikTok în 2023

Trendurile de TikTok sunt cea mai bună resursă pentru brandurile care vor să creeze o legătură autentică cu audiența lor. Uneori este vorba despre oportunitatea de a căpăta relevanță prin faptul că arată că își înțeleg consumatorii cu adevărat. Alteori, este despre a fi parte din aceeași experiență amuzantă și distractivă. Dar nu de puține ori, brandurile folosesc trendurile de TikTok pentru a ajunge într-o manieră mai eficientă din punct de vedere financiar: uneori este mai bine să nu investești buget în content dedicat și să identifici devreme o Capybara care îți aduce aproape 40k likes cu un slideshow.

Ce este sigur este faptul că un brand care reușește să identifice corect un trend înainte să devină mainstream pentru audiențele sale capătă rapid un capital de imagine care cu greu poate concura cu multe dintre componentele clasice din mixul de comunicare.