Cum să generezi constant idei pentru proiectele tale!
Nu există două proiecte la fel: de la nevoile de business la specificul de comunicare al fiecărui canal, brandurile au nevoie de soluții personalizate pentru problemele lor. Iar, de multe ori, multitudinea aceasta de provocări trebuie rezolvată cât mai rapid și cât mai creativ.
Așadar, ce faci atunci când simți că-ți lipsește inspirația, proiectul este clar unul complex și nici nu știi de unde să începi?
Noi la Minio, atunci când suntem într-o astfel de situație, apelăm la procese de ideație: niciodată același, scopul lor este să te facă să privești problemele specifice din perspective diferite și să-ți pui întrebările care contează.
De aceea, îți propunem o serie de articole pe tema „Metode și sfaturi care să te ajute să-ți găsești inspirația atunci când pare că e Out-of-Office permanent”.
Cum îți poți îmbunătăți brainstorming-urile (spoiler alert: discuția la cafea nu e chiar un brainstorming)
Ideea de brainstorming a fost introdusă de Alex F. Osborn și avea un scop foarte clar: să creeze un mediu creativ în care participanții să genereze rapid cât mai multe idei pentru rezolvarea unei probleme. În general, este organizat cu o durată fixă și are un număr mare de participanți, între 6 și 12, între care unul singur organizatorul.
Dacă ești organizator, este foarte important să nu te implici activ în generarea ideilor: ai nevoie de un grup pentru generarea lor tocmai pentru că îți dorești să descoperi alte perspective decât ale tale. Rolul organizatorului este în primul rând să se asigure că dezvoltă un mediu fără restricții creative pentru participanți, dar și de a ghida discuția, de a se asigura că regulile sunt respectate și de a nota orice idee apare.
Care sunt principiile de bază ale brainstorming-ului:
- Trebuie să generezi un volum mare de idei, fără să te preocupi de calitatea lor: într-un brainstorming nu există idei proaste. Abia după finalul lui, organizatorul decide care dintre ele sunt potrivite proiectului și care nu.
- Critica ideilor nu este încurajată în această etapă: este important ca toți participanții să fie relaxați și să simtă că au spațiu în care să-și manifeste creativitatea și să își facă ideile auzite. Cu cât reușești să elimini mai multe bariere mentale cu atât vei fi mai aproape de găsirea unor soluții la care alții nu au reușit să se gândească.
- Orice idee este binevenită, indiferent cât de neobișnuită ar părea: scopul metodei este să descoperi feluri noi, unice, în care să rezolvi problema. Dacă vrei idei obișnuite, un brainstorming nu este ce ai tu nevoie.
- Participanții pot prelua, combina și transforma ideile celorlați din brainstorming: este un proces colaborativ care integrează punctele profesionale forte ale tuturor cu perspectivele unice ale fiecărui individ. Este important să te asiguri că participanții înțeleg că nu este un concurs de idei.
Pare simplu, nu-i așa? Dar de câte ori nu te-ai așezat alături de câțiva colegi într-o sală de întâlniri, toți plini de speranță ca după 30 de minute să îți dai seama că ați ajuns să vorbiți despre trenduri de TikTok care sub nicio formă nu au legătură cu brief-ul vostru? Ca organizator, este foarte important să fii atent la câteva lucruri ca să te asiguri că brainstorming-ul vostru nu se transformă într-o dezbatere fancy la cafea.
Cum organizezi un brainstorming cu adevărat bun:
- Dă-le puțin timp de gândire: este important să le oferi câteva informații înaintea brainstorming-ului, ca să reușească să se familiarizeze cu subiectul.
- Creează atmosfera potrivită: de la sala de meeting, la mici exerciții de încălzire, este important să reușești să-i deconectezi pe participanți de la orice altă problemă decât cea pe care trebuie să o rezolvați.
- Stabilește scopul întâlnirii: trebuie să te asiguri că toată lumea este concentrată pe rezolvarea unei singure probleme. În general, cel mai bine funcționează dacă prezinți problema încă o dată și anunți care sunt livrabilele pe care vrei să le obții.
- Moderează întâlnirea: asigură-te că toți participanții au spațiu să se exprime, în proporții cât mai egale. Întotdeauna va fi o persoană foarte entuziasmată de proiect și de proces, dar este important să auzi ideile tuturor.
- Încurajează și apreciază toate tipurile de contribuție: indiferent de forma lor, de la desen la un HL sau chiar și un video de YouTube, toate sunt elemente care te pot ajuta să construiești o idee mai bună. Iar faptul că ai o atitudine pozitivă îi va încuraja pe participanți să participe și mai mult.
- Încurajează gândirea neconvențională sau laterală: există mai multe modalități de a rezolva o problemă. Dacă vrei o soluție ca a tuturor, un research de comunicare este mult mai potrivit pentru tine.
- Notează orice idee, chiar și cele abstracte: acestea te pot ajuta mai târziu, sau chiar și în timpul brainstorming-ului să creezi legături noi, neconvenționale.
- Ține-i la curent și după ce brainstorming-ul se termină: dacă vrei ca și pe viitor participanții să fie la fel de creativi și entuziasmați, este important să-i ții parte din proiect și să le spui la ce concluzii ai ajuns.
Concentrează-te pe creativitate și varietate
Îți dai seama dacă ai ieșit dintr-un brainstorming bun când simți că ai prea multe idei bune și nu știi ce să faci cu ele. Din punctul acesta poți face 2 lucruri: mai poți organiza un brainstorming în care să le alegeți împreună și să le dezvoltați sau să aplici diferite metode care să genereze soluții pentru implementarea ideilor. În articolul următor de pe Minio Content Hub vom discuta despre tool-ul nostru preferat pentru delimitarea ideilor potrivite proiectului de cele mai puțin potrivite, care poate fi folosit în ambele situații.
Sum-up brainstorming
- Cum funcționează: exercițiu pentru 6-12 persoane care creează spațiul perfect pentru generarea ideilor unice, inovatoare, diferite de ale altora
- Când să-l folosești: atunci când problema este clară și ai nevoie de abordări creative ale acesteia
- Tip exercițiu: generare cantitativă de idei neobișnuite, concentrate pe rezolvarea unei probleme
Creativitatea și ușurința de a idea sunt niște mușchi pe care trebuie să-i ții constant în acțiune. Probabil că vei mai avea parte de brainstorming-uri care deraiază în discuții, dar în momentul în care vei găsi acel sweet spot între creativitatea care zboară liber prin sală și structura întâlnirii, vei reuși să generezi constant idei bune pentru proiectele tale. În săptămânile următoare vei găsi aici, pe Minio Content Hub, o serie de exerciții care te vor ajuta să canalizezi energia creatoare către rezolvarea oricărei provocări ridicate de proiectele tale!