Back To Top

Cum să te diferențiezi la raft în 2023

De multe ori alegem o soluție testată și răs-testată din dorința de a avea predictibilitate pe rezultate. Dar ce faci atunci când și competitorii tăi fac același lucru: o acțiune clasică cu promoteri? Să continui înseamnă să accepți situația în care îți va fi din ce în ce mai greu să creezi o legătură cu cumpărătorii.

2023 se anunță anul în care in-store-ul își poate recăpăta importanța în mixul de comunicare, după ce ultimii ani au fost marcați de dorința de a eficientiza timpul petrecut în magazine. Și totuși, lucrurile nu vor mai fi niciodată la fel: online shoppingului este în continuare în creștere, consumatorii își adaptează lista de cumpărături ca reacție la criza economică prin care trecem, iar phigitalul devine o realitate.

Ce e de făcut, atunci?  Apelezi la alte tactici, unice sau emergente în piață, care creează context de interacțiune cu brandul și o legătură emoțională cu acesta. Ți-am pregătit o listă cu 4 modalități prin care poți crea engagement cu cumpărătorii, fără să mai apelezi la promoteri.

Roboți

Brandurile care se poziționează ca inovative în segmentul lor de piață, precum și cele care au o componentă de tehnologie în poziționare tind să integreze roboții de toate felurile care se plimbă prin magazin. Aceștia pot livra mesaje de brand, au shelf-space inclus și pot fi chiar punct de activare pe tabletă.

  • Plusuri: wow factor, poate fi actualizat în timpul campaniei, poate fi folosit ca să colecteze feedback, pe tabletă.
  • Minusuri: lipsește factorul uman, trebuie realimentat cu produse, poate fi considerat un gimmick.

 

Aparate de Sampling

Plasate fix la intrarea în marile centre retail, aparatele operează automat pe bază de aplicație. Consumatorii introduc un cod unic generat pe telefon și primesc în schimb o mostră gratuită. Furnizorii din România oferă și posibilitatea unui branding dedicat, care să atragă atenția cumpărătorilor. Componenta digital face acest tip de sampling atrăgătoare pentru consumatorii români, venind cu un element de noutate.

  • Plusuri: poți extinde o campanie de sampling, în timp ce reduci frictionul logistic.
  • Minusuri: nu poți alege o plasare specială, trebuie să te pliezi pe distribuția lor.

Prize vault

Acesta funcționează pe baza unor coduri emise digital. Atunci când sunt introduse, consumatorul află dacă a câștigat sau nu foarte simplu: ușa ori se deschide ori nu. Marele plus al acestui tip de oferire a premiilor instant este elementul de predictibilitate: seifurile sunt pre-programate să ofere un anumit număr de premii într-o anumită perioadă de timp. În același timp, oferă spațiu de branding care creează vizibilitate mult mai mult timp decât un punct de activare cu promoteri.

  • Plusuri: gamifică procesul de premiere in-store, premiile sunt vizibile tuturor, nu doar câștigătorilor.
  • Minusuri: trebuie să interacționezi în continuare cu un landing page pe care introduci bonul.

Tokinomo

Este gadgetul de shoppers’ marketing pe care începi să-l vezi din ce în ce mai des în retailul românesc. Activat atât la perioade de timp prestabilite cât și pe baza unor senzori de mișcare, acesta livrează mesajul campaniei într-un mod care atrage atenția oricui trece prin dreptul produsului tău.

Cei de la Maggi, divizia Sud-Americană, s-au folosit într-un mod cu adevărat creativ de funcționalitățile Tokinomo: au creat o oală care începea să cânte odată ce treceai pe lângă ea.

  • Plusuri: atrage atenția la raft și creează entertainment în puncte cheie de vânzare, super-adaptabil la nevoile de comunicare.
  • Minusuri: poate fi considerat straniu de către unii consumatori, mai ales când nu este folosit corect.

Shoppertainment-ul se poate face și altfel, nu doar cu promoter!

2023 promite să fie un an interesant pentru comunicarea in-store, dar asta dacă brandurile vor fi curajoase și vor îndrăzni să iasă din zona confort. In-store-ul a încetat de mult să fie doar despre eforturi punctuale și tactice, acum este importantă și componenta de entertainment din procesul de achiziție. Acest lucru este cu atât mai important pentru brandurile cu concurență puternică, care trebuie să se diferențieze la raft într-un spațiu din ce în ce mai greu de obținut din partea retailerilor.