Generarea ideilor prin accesarea celor mai importante unghiuri
Bine ne-am regăsit cu un nou articol care sperăm să-ți inspire și să-ți transforme atât proiectele curente, dar mai ales marile planuri. Îți propunem o metodă care vă va provoca pe tine și pe colegii tăi să abordați soluțiile dintr-o varietate de unghiuri. Și da, uneori nu va fi confortabil, dar și despre asta este procesul de ideație: câteodată este necesar să fii într-o poziție cu care ești mai puțin obișnuit pentru a-ți stimula creativitatea să depășești situația.
6 Thinking Hats
Dezvoltat de Edward de Bono și detaliat în cartea sa, Șase Pălării Gânditoare – Metodă de gândire rapidă, toolul este unul foarte puternic atât pentru generarea ideilor, cât și pentru verificarea lor. Se remarcă prin faptul că elimină diferitele tensiuni care apar în timpul proceselor mentale, pe care le și ordonează, dar și prin provocarea analizării unui subiect din mai multe perspective.
Este potrivit atât ca exercițiu individual, cât și în echipă, pentru brainstorming-uri, precum și în cadrul întâlnirilor decizionale. Recomandarea noastră este să fie folosit pentru proiectele cu dificultate medie spre ridicată și în echipă.
Cum funcționează:
Există un conducător al discuției care îi trece pe participanți prin diferitele moduri prin care poate fi privită problema. La nivel metaforic, atunci când își pun una dintre pălării, participanții trebuie să genereze input reprezentativ culorii.
Semnificația culorilor
- Albastru: de cele mai multe ori este conducătorul discuției, cel care oferă imaginea de ansamblu. Acesta trebuie să creeze cadrul de discuție, să explice participanților care sunt obiectivul și problema și să gestioneze discuția. Poate fi pasată altor participanți pentru a-i provoca să adopte o poziție de evaluare de ansamblu.
- Alb: lucrurile cunoscute. Este pălăria care îi concentrează pe participanți pe fapte și aspectele clare, pragmatice.
- Galben: simbolizează optimismul și abordarea pozitivă. Punctul în care explorezi aspecte forte și beneficiile.
- Negru: gândire critică prin expunerea riscurilor, dificultăților, problemelor. Este despre gestionarea riscurilor: ideea este să le descoperi, ca ulterior să le poți media. Trebuie să treci prin scenariile negative.
- Roșu: este pălăria intuițiilor și a senzațiilor. Când ajungi în această etapă, ideea este să exprimi emoțiile pe care le simți cu privire la subiect.
- Verde: simbolizează creativitate. Este punctul în care cauți idei și percepții noi sau lucruri unice.
Întrebări pentru fiecare categorie
- Albastru: Ce fel de abordare este necesară? Ce s-a întâmplat până acum? Cum arată succesul?
- Alb: Care este bugetul? Care este livrabilul? Ce informații avem? Ce informații mai trebuie să obținem?
- Galben: Care sunt punctele forte? Ce poate fi entuziasmant la proiect?
- Negru: Ce poate merge greșit? Chiar trebuie să o facem în acest fel?
- Roșu: Cum mă face să mă simt? Care ar fi prima mea reacție? Ce îmi spune intuiția?
- Verde: Ce idee ne-ar mai putea veni? Cum am putea rezolva altfel această problemă?
Cum le folosești:
În funcție de ce dorești să obții, le folosești în ordinea în care vrei să fie abordat subiectul. Nu este obligatoriu să le integrezi pe toate, singura culoare care trebuie să fie mereu prezentă este Albastru, necesară pentru a asigura viziunea integrată.
Pentru început, îți propunem o serie de procese care să te ajute în viitoarele tale proiecte:
Pentru că rezultatul procesului va ajunge direct la consumator, este foarte important să ne asigurăm că înțelegem și componenta emoțională a acestuia.
Procesul mizează pe o abordare pozitivă care să seteze obiectivele campaniei la sfârșitul căreia vei obține o serie de hard facts și direcții care să fie dezvoltate creativ.
Acesta este un proces care mizează pe explorarea posibilităților și pe emoțiilor generate de acestea, care abia ulterior trec printr-un filtru de gândire critică înspre rezultatul final. Informațiile și alte lucruri pragmatice sunt acomodate la final, ca parte din procesul decizional, componenta albastră oferind un spațiu suficient de direcțional pentru creație.
Acest proces se concentrează pe înțelegerea problemei și a factorilor determinanți și pe acomodarea propunerilor la nevoile ridicate. Are un dublu filtru de gândire critică pentru a genera o abordare pragmatică atât raportat la cerințe, cât și la rezultat.