Ghid de Supraviețuire Online – Opinii și recomandări ale membrilor IAB România
Opinii și recomandări transmise de IOANA MUCENIC @ CEO MINIO STUDIO
*Am întrebat membrii IAB România despre cum văd ei viitorul, care va fi cea mai mare provocare a business-ului pe care îl reprezintă și care ar fi 3 recomandări pentru colegii de industrie.
1.Cum vezi viitorul industriei „post-epidemie”? (esti optimistă/ pesimistă?)
Publicitatea era sub presiune de ceva timp – am văzut în ultimii ani tot felul de schimbări, cu un focus sporit pe consumator, cu mai multă autenticitate, entertainment, real-time, dinamică tot mai alertă, targetare tot mai specifică. Însă scheletul de bază al felului în care facem publicitate, mai ales în agenție, s-a menținut. Odată cu această pandemie, mă aștept ca publicitatea să fie radical schimbată. Încă suntem la începutul acestei crize și nu întrevăd concret cum va arăta schimbarea. Cred că, pe măsură ce avansăm, vom începe să vedem modele disruptive. Până acum, două paliere sunt destul de vizibile: creșterea rolului brandului în comunitate, respectiv diversificarea și accelerarea comunicării digitale. Per ansamblu, industria de publicitate este o industrie necesară – business-urile au nevoie să comunice. Însă se vor schimba forma și ritmul în care vom comunica, cât și structura agențiilor.
2. Care crezi că va fi cea mai mare provocare a business-ului pe care îl ai – în următoarele luni și până la final de an?
Noi suntem un business local, cu o creștere rapidă în ultimii ani. Chiar și așa, nu avem stabilitatea unei companii multinaționale sau a unei companii cu peste 10 – 15 ani de activitate. Obiectivul este să ne menținem cât mai mult în piață și să putem reporni odată cu repornirea economiei. Așa cum știm, industria noastră este una cu risc asimetric. Când economia merge bine, există apetență spre consum pe toate palierele, business-urile au încredere în viitor și tind să supra-investească în publicitate – de aceea, în vremuri bune, publicitatea crește cu un procent mai mare decât crește economia. Însă în vremuri de criză, consumul se reduce, e impredictibil, companiile decid să reducă costurile de publicitate, văzute mai mult ca un “nice to have”. În perioade de incertitudine sau scădere economică, publicitatea scade cu un procent mai mare decât scăderea economiei. De aceea, noi rămânem aproape de clienții noștri și încercăm să ne păstrăm cât mai mult din echipă. În același timp, explorăm idei noi, încercăm să găsim noi canale care să ne aducă new-business, venim cu propuneri pentru clienți, cu focus în digital, cu implementare rapidă și bugete mici. Ca business, funcționăm pe 5 scenarii de criză, urmărind evoluția lor de la săptămână la săptămână. La nivel personal, ca antreprenor, perioada asta este una foarte dificilă, cu multă incertitudine, cu un carusel de emoții. Rezultatul deciziilor luate acum se vor vedea peste câteva luni, așa că trăiesc permanent cu starea “sper că fac bine ce fac acum”.
3. 3 recomandări & thought leadership pentru industrie, pentru următoarele luni astfel încât să fie cât mai ușor să „continuăm activitatea” la nivel de industrie cât mai aproape de normal?
În perioada asta, cred că fiecare trebuie să aibă grijă de clienții săi. Șansele de new-business sunt minimizate, căci nu e prea mult business pe masă în perioada aceasta. Cel mai probabil, veniturile viitoare vor veni tot de la cei care te cunosc, cu care ai lucrat și care au încredere în tine.
Veniți cu propuneri către clienți, dar să fie fezabile, simple, cu costuri mici – fie că sunt mesaje potrivite perioadei, fie că sunt modalități de conectare online cu publicul, fie că sunt recomandări de testare a altor canale de distribuție sau de parteneriate. Nu se poate vorbi de strategie în perioada asta, pentru că e prea multă incertitudine, ci mai degrabă vorbim de agilitatea de a vedea de tactici ar ajuta brandul și pe consumatorii săi. E
perioada în care ne scriem singuri briefuri, căci de la clienți nu vor veni.
Recomandați clienților să ajute, să se implice în comunitate, să doneze – acum e momentul pentru a arăta că sunt interesați de mai mult decât de bottom line. Un număr impresionant de mare de companii s-au mobilizat deja cu donații, cu achiziții, cu sponsorizări. Dar mai sunt destul de multe care sunt înghețate, nemișcate. Propuneți-le, concret, ce pot să facă și pentru cine, și facilitați implementarea. Ideal, fără fee-uri de agenție.
Sursa: https://bit.ly/34ggnzh