Back To Top

[Înnoirea în industrie] Ana Velea (Minio): Lipsa de experiență nu mai constituie deloc un dezavantaj

La început de drum există riscul să îți prinzi urechile într-un aparent cerc vicios. Angajatorii vor să ai experiență în domeniu pentru a te primi la ei în echipă. Dar dacă nimeni nu te angajează fără experiență cum ar trebui să o obții?

Vești bune vin de la Ana Velea, Head of Operations la Minio. Lipsa de experiență nu mai reprezintă un dezavantaj, atâta timp cât e înlocuită de curiozitate, pasiuni diverse și gândire critică. Chiar și când nu stăpânesc deja toate competențele necesare în domeniu, generațiile care vin din urmă au un potențial generos de idei fresh și este de datoria angajatorilor să vadă programele dedicate dezvoltării tinerilor ca pe o investiție pe termen lung. A nu se aplica principiile de Instant return on investment.

 

 

Care sunt principalele atribute pe care le căutați la un tânăr care vrea să se angajeze în agenție? Cum diferă acestea în funcție de departament?

Interviurile cu reprezentanții generației Z sunt cu adevărat o călătorie în viitor. Un tânăr care vrea să se angajeze în agenție nu are un portofoliu de lucrări, un parcurs de muncă sau experiențe controversate care i-au făcut un bagaj de limite.

Un tânăr care vrea să facă publicitate are un calup de visuri despre care sigur vrei să-ți povestească în file cât mai detaliate. Îl vei cunoaște prin prisma a ceea ce își dorește să fie și nu din unghiul realizărilor curente. Dacă îți vorbește despre cum își dorește el să schimbe lumea prin puterea ideilor, atunci știi că ai bifat două atribute importante fără de care nu poți reuși în industria creativă: pasiunea și determinarea.

Tinerii acestei generații au crescut într-o avalanșă de informații, apreciez curiozitatea ca fiind unul dintre atributele esențiale. Curiozitatea este sursa inspirației, iar într-o societate care ne obligă să interacționăm în mod haotic cu o multitudine de canale, este important ca tinerii să își selecteze un conținut de calitate și să diferențieze atent sursele de informații.

Pentru mine, ca recrutor la Minio, ce face diferența între un tânăr fain pe care l-am întâlnit la interviu și acel tânăr pe care mi-l doresc în echipă este unicitatea. Caut în secret să identific toate acele elemente care creează un personaj unic, pentru că îmi doresc să aduc cât mai multă diversitate în echipă.

 

Mulți tineri văd lipsa de experiență drept cel mai mare dezavantaj la început de drum. Cât de importantă este experiența pentru un tânăr care caută un job în comunicare/publicitate? E valabilă doar experiența în domeniu sau și voluntariat/internshipuri/experiență în alte domenii?

Lipsa de experiență nu mai constituie deloc un dezavantaj, dacă ești un angajator conectat la vremurile în care trăim. Dacă ești față în față cu un tânăr la început de drum, înseamnă că recrutezi pentru internship-uri sau poziții entry-level și mai înseamnă că ai evaluat corect ce îți dorești să obții de la acest tânăr, în interiorul agenției. Un tânăr la început de drum vine cu idei fresh, inovatoare și poate avea soluții sau exemple din experiența proprie fără prea mari dificultăți. La un tânăr contează să aibă curiozitatea de a explora cât mai multe domenii de activitate, nu numai pe cel pentru care aplică. Asta face ca alegerea lui să fie și mai asumată. Orice experiență care îl îmbogățește profesional sau spiritual merită trecută în CV. Recrutorii nu se mai uită la experiența profesională, se uită la om! Este important pentru un tânăr la început de drum să își vândă în fața angajatorului cea mai frumoasă resursă pe care o deține: potențialul.

 

Cât de important este ca un tânăr care își depune CV-ul să aibă în spate o facultate în domeniu? Ce impresie ai despre evoluția felului în care sunt pregățiți studenții din sfera comunicării în ultimii ani? Este facultatea un instrument bun de pregătire pentru provocările domeniului astăzi?

Pentru un tânăr este important să studieze. O formă cât mai înaltă de studii absolvită constituie un avantaj informațional și experențial în fața oricărui angajator. Pe scurt, absolvirea unei facultăți spune despre tine că ești pregătit pentru piața muncii, pentru că tocmai ce ai absolvit cu succes primul tău angajament pe termen lung: școala! Către orice domeniu s-ar îndrepta un tânăr, important este să finalizeze! Poate că atunci când a ales o formă de învățământ anume, nu a știut exact ce vrea să se facă ca om mare. Sau poate s-a răzgândit pe parcurs… și asta e super ok! Sunt o mulțime de ingineri în industria de publicitate. De reținut însă că atunci când te apuci de ceva, este util să o faci la capacitatea ta maximă. Să te apuci să studiezi ceva și să nu termini nimic nu prea spune lucruri bune despre tine, oricât de multă confuzie ar aduce multitudinea de opțiuni. Noi am avut experiențe frumoase cu tineri proaspăt școliți în comunicare, iar facultatea rămâne fără îndoială un instrument important de pregătire în domeniu. Dar dacă nu ai terminat în domeniu și vrei totuși să lucrezi în publicitate, se poate! Se pot completa studiile cu anumite cursuri de specialitate sau chiar cu dibăcie autodidactă.

 

 

Cum se integrează noua generație în agenție? Ce proces de training/integrare aveți pentru oamenii noi din echipă? Care sunt dificultățile/provocările procesului?

La Minio am lucrat cu tineri încă din primul an de existență, când nu aveam programe interne de training și eram extrem de focusați pe dezvoltarea business-ului. Chiar și atunci am înțeles că este responsabilitatea noastră să creștem tineri în industrie și am deschis primul program de internship pe vară. Noua generație se integrează perfect în agenție, dacă așteptările tale ca angajator sunt în linie cu ce au ei de oferit și dacă ai intern o cultură organizațională în pas cu realitatea vremurilor. Un angajator va considera dificilă angajarea unui tânăr, dacă gândește în termeni de „Instant Return on Investment”. Dacă noi ca angajatori înțelegem rolul nostru de mentori și ne-o asumăm ca pe o investiție pe termen lung, atunci ne vom bucura împreună mai mult de călătorie și nu de destinație. Ne mândrim cu faptul că, în urma programelor de internship, mulți dintre tinerii comunicării au semnat prima lor înrolare oficială în piața muncii la Minio. Ne simțim responsabili față de ei în a le crea o experință cât mai frumoasă și în același timp utilă pentru viitorul industriei de publicitate.

 

 

O parte foarte importantă a culturii noastre organizaționale este bazată pe learning. Programul Minio Academy este un concept de learning intern, menit să dezvolte și să completeze cunoștințele colegilor, fie că vorbim de seniori sau tineri. La cum evoluează lucrurile în societate, în general, și mă refer aici la tehnologizare si digitalizare, nu este deloc o idee bună să batem pasul pe loc și să ne limităm profesional la experiență. Programul de learning Minio Academy are în focus două obiective importante: creșterea calitativă și cantitativă a know-how-ului intern și alinierea oamenilor la obiectivele interne de business, ca parte a felului în care creștem intern cultura organizațională. Investim atât în traininguri interne, în care reușim să ne bucurăm de prezența unor profesioniști în domeniu, cât și în participarea oamenilor la diferite workshopuri sau conferințe de profil. Prin urmare, suntem pregătiți să absorbim viitori tineri ai industriei și avem resurse interne pentru a-i pregăti în domeniu.

 

Cum ai descrie, din experiențele de interviu de până acum, că este percepută publicitatea ca domeniu de către noile generații? Cu ce industrii concurează pentru a atrage atenția tinerilor?

Lucrul care mă suprinde cel mai plăcut la tineri este că ei văd publicitatea ca pe un mijloc de a schimba mentalități și de a promova diverse inițiative culturale alături de branduri. Majoritatea tinerilor vor să promoveze un anumit stil de viață și să creeze adevărate mișcări culturale. Vor să facă lumea un loc mai bun, iar publicitatea este un instrument bun prin care își pot îndeplini acest vis. În plus față de celelalte domenii, publicitatea le oferă varietate, dinamică și căi concrete prin care pot să își atingă obiectivele.

Dacă ne uităm la topul celor mai doriți angajatori în 2019, o să vedem de unde vine concurența. De fapt, cred că nu mai vorbim neapărat de industrii ci de angajatori. Preferințele tinerilor se îndreaptă către companii care le oferă resursele necesare pentru a-și îndeplini visurile, iar multinaționalele creează cadrul cultural perfect pentru aceștia. Cred că există o anumită tipologie pentru fiecare industrie. Nu simt că industria publicității este în pericol de a pierde forță de muncă, în favoarea altor industrii, pentru nevoia tinerilor de a performa într-o industrie anume ci mai degrabă pentru capacitatea financiară mai mare cu care corporațiile recrutează tineri și cultura organizațională care facilitează creativitatea, motivația și bucuria de a lucra.

 

Ce ți-ai dori să știe un tânăr înainte să vină la interviu la voi? Ce sfaturi le dai pentru viitoarele lor interviuri?

Mi-ar plăcea ca un tânăr care vine la interviu, la Minio, să aibă cel puțin un vis și să mi-l povestească cu pasiune. Aș vrea să nu se simtă timorat de lipsa de experiență și să încerce să își completeze profilul cu cât mai multe experiențe sau inițiative pe cont propriu. Industria aceasta pune accent pe creativitate, așa că îi încurajez să se prezinte cât mai informal și autentic. Aș vrea să știe că la Minio nu este numai despre ceea ce ești, ci și despre ceea ce îți dorești să fii. Este important să vorbească cât mai mult despre ei, despre pasiunile lor și despre acțiuni concrete pe care le au pentru a și le susține. Dacă aș fi un biciclist pasionat, aș avea la mine 2-3 poze din competiții de profil la care am participat. Dacă aș vrea să fac spoturi TV, cu siguranță aș enumera rapid cel puțin 20 de exemple de reclame care mi-au plăcut. Este important ca tinerii să facă diferența între „îmi doresc un job” și „Hey! Uite câte sunt dispus să fac pentru a-mi îndeplini acest vis”.

Sursa: https://bit.ly/2P99ThD