Ioana Mucenic: Pandemia ne-a învățat să avem curaj și să găsim soluții indiferent de situație
Ultimii doi ani au fost unii dintre cei mai dificili din ultima perioadă, companiile fiind nevoite să se adapteze și să fie deschise la schimbare, dar și puternice, pentru a putea supraviețui unei situații nemaiîntâlnite până acum. Nimeni nu avea cu ce să compare această perioadă. Cu toate acestea, anul 2021 s-a dovedit a fi unul bun pentru industria românească de marcomm, în special pentru companiile care au știut să se ghideze după tendințele din industrie și să fie flexibile.
De Romanita Oprea
BR a stat de vorbă cu Ioana Mucenic, CEO la Minio Studio, despre cele mai noi provocări din industria marcomm, despre cum continuă agenția să se adapteze la noile contexte, despre comunitatea locală de publicitate, despre pitch-uri și multe altele. Acesta este primul interviu dintr-o serie de materiale pe subiecte din 2021-2022.
Cum ai descrie anul 2021 pentru Minio Studio?
2021 a fost un an în care am încetinit, pentru a să ne trage sufletul. Cum 2020 a fost un an foarte tensionat și am depus mult efort pentru a ne descurca într-un context în continuă schimbare, am decis să avem un 2021 mai liniștit. Asta nu înseamnă că nu am muncit din greu pentru clienții noștri, dar am avut mai puține inițiative de dezvoltare decât eram obișnuiți. Ne-am concentrat mai mult pe echipa noastră, cu mult timp petrecut împreună și având grijă efectiv de bunăstarea lor fizică și mentală.
Care au fost cele mai dificile momente? Dar cele mai plăcute?
Anul a fost ca un roller-coaster, cu 1-2 luni pline de proiecte, iar următoarele stagnante. Mulți clienți au decis să blocheze sau să restructureze proiectele, pentru a găsi echilibrul corect între efort și rezultate. În același timp, colegii erau obosiți și trebuia să-i aducem pe toți împreună, pentru a simți din nou că facem parte dintr-o echipă.
Am implementat un sistem de lucru hibrid și am experimentat aproximativ 5 variante de lucru diferite, pentru a vedea care ni se potrivește mai bine. De asemenea, le-am permis colegilor noștri să lucreze de oriunde și chiar am organizat un WFA împreună, la Bușteni. A fost un experiment foarte frumos să muncim împreună timp de o săptămână întreagă, departe de mediul nostru obișnuit de lucru, adică de birou și de acasă.
Care sunt lucrurile de care ești cel mai mândră?
Sunt mândră de forța și de agilitatea noastră. An de an, reușim să evaluăm contextul și stabilim obiective realiste, precum și planuri de implementare realiste. Nu încetăm niciodată să lucrăm la îndeplinirea țelurilor noastre, indiferent cât de dificilă ar fi conjunctura. Continuăm să mergem mai departe, pentru că noi credem cu tărie în misiunea noastră – să oferim creativitate strategică care să aibă un impact real, fiind, în același timp, și o „agenție fericită” – un loc în care oamenilor le place să lucreze.
Cât timp credeți că vom mai vedea efectele pandemiei asupra industriei marcomm din România?
La ora actuală, pandemia pare old-news, în comparație cu războiul din Ucraina. Și văd deja că unele lecții au fost învățate. Răspunsul la noua criză a fost mai bun, mai rapid – brandurile s-au implicat imediat, iar planul lor de comunicare a fost adaptat pentru a fi mai sensibile la context. În general, pandemia a accelerat digitalizarea, dar și umanizarea brandurilor. Vedem din ce în ce mai multe branduri care acționează cu empatie și comunică mai mult înspre oameni, decât înspre buzunarele lor.
În ceea ce privește partea de business, pandemia ne-a învățat să avem curaj și să găsim soluții, indiferent de situație. Privind retrospectiv, pandemia ne-a oferit câteva lecții care se vor dovedi foarte utile în noul context de război și recesiune.
Ce părere ai despre publicitatea locală în acest moment?
Vedem că brandurile și agențiile depun efortul de a adapta comunicarea la această nouă realitate – cea în care brandurile fac parte din societate, nu doar din economie. Văd muguri de curaj – după o perioadă lungă în care comunicarea trebuia să fie „sigură”, deci fără prea multe riscuri asumate. Pe măsură ce situația devine mai complicată, unele branduri și-au dat seama că trebuie să ia atitudine, să-și facă auzită vocea, să-și însușească un nou teritoriu în comunicare și să se preocupe mai mult de comunitățile lor.
La ce tip de pitch-uri vă doriți să fiți invitați în 2022 și de ce?
Suntem o agenție de „creative problem-solvers”. Ne plac proiectele complicate care au un impact real. Ați pierdut din cota pe piață? Aveți nevoie să vă reîmprospătați comunicarea? Brand-ul vostru face parte dintr-un sector inovator și nu găsiți exact vocea care să vă reprezinte? Aveți nevoie să vă restructurați portofoliul și să comunicați coerent? Vreți să vă mobilizați mai mult publicul? Excelent! Sunați-ne.
Căutăm provocări care se rezolvă prin strategie bine pusă la punct, multă creativitate, înțelegere a afacerii și empatie. Ne ocupăm de comunicarea integrată cu grație și agilitate – strategie, creație, audio-video, digital, shopper, influenceri; canalul nu este relevant, ceea ce contează sunt rezultatele. Iar acesta este domeniul în care excelăm.
Care credeți că vor fi principalele tendințe pentru acest an și de ce?
Dacă aș fi fost întrebată acest lucru în urmă cu doar două săptămâni, răspunsul meu ar fi fost altul. Cred că vom vedea o primăvară mai tonică. În timp ce afacerile trebuie să meargă mai departe, pentru că trebuie să ținem economia în funcțiune, multe companii simt nevoia de a reduce volumul comunicării lor. Pe de o parte, este firesc ca, din punct de vedere uman, să simți că mesajul tău comercial nu este la fel de important ca actuala criză ucraineană. Pe de altă parte, campania ta s-ar putea pierde în mijlocul știrilor despre război, reducându-i impactul. Cu toate acestea, brandurile au nevoie să comunice, așa că, în timpul verii, cred că își vor accelera eforturile.
În general, vom asista la o presiune pe bugete (care se va manifesta prin campanii mai puțin spectaculoase), la o nevoie crescută de date (pentru a susține sau inspira deciziile) și la o creștere rapidă a creatorilor de conținut.
Care crezi că sunt cele 2 mituri care încă mai circulă în industrie și care nu ar trebui să mai existe?
„Este doar o idee” – bineînțeles, munca noastră este mult mai complexă decât atât.
„Nu vă propun un buget, ca să nu vă limitez creativitatea” – nu creativitatea depinde de un buget, ci eficiența.
Care este obiectivul vostru pentru 2022 în ceea ce privește veniturile, dar și noii clienți, angajați etc.?
2022 este un an crucial pentru noi și mi-aș fi dorit să fie un pic mai ușurel decât se arată a fi. Valoarea de bază în Minio este growth mindset – și ne propunem să creștem exponențial, prin lansarea de noi servicii și noi linii de business. Semințele pentru aceste evoluții majore se plantează în anul acesta. Așadar, va fi un an complicat: gestionarea unui context dificil de activități zilnice, pregătindu-ne, în același timp, pentru viitor.
Suntem mulțumiți de echipa actuală și vom căuta să o extindem cu talente externe, pentru a ne diversifica vocile și creativitatea.
În ceea ce privește clienții, avem în vedere un mix de branduri consacrate și care abia intră pe piață, ambele având nevoie de o comunicare extrem de relevantă și actuală. Așadar, suntem pregătiți pentru pitch-uri și pentru a cunoaște clienți noi și deschiși.
Cu toate acestea, serviciile noastre de bază rămân cele strategice – construirea unei strategii creative și implementate impecabil pe o multitudine de canale.
Unde mai are industria locală lipsuri și ce se poate schimba?
Avem încă bugete mici în comparație cu țările occidentale, ceea ce ne limitează capacitatea de a inova și de a experimenta. Încă ne concentrăm prea mult pe a face senzație pe moment, mai degrabă decât să construim pentru viitor – uneori, ne concentrăm pe like-uri și pe reach mai mult decât pe performanțele și impactul real. În continuare nu suntem suficient de curajoși pentru a comunica cu umor, pentru a construi personaje, pentru a ne asuma o poziție strategică clară – încă vrem doar să fim ok pentru toată lumea.
Cum vezi sectorul creativității din România în 2022 și ce crezi că va urma în viitor?
Cred că suntem pe drumul cel bun; suntem o piață matură, așa că avem o mulțime de talente și mulți lideri excelenți care vor avansa în domeniul lor.
Cum te-ai descrie ca profesionist în publicitate și antreprenor?
Sunt antreprenor încă din timpul facultății, de 16 ani. Iubesc această industrie și oamenii care lucrează în ea și continui permanent să învăț. Îmi place faptul că putem avea cu adevărat un impact – putem modela branduri, afaceri, industrii și suntem tot timpul în prima linie a dezvoltării societății. În ceea ce mă privește? Muncesc în continuare din greu; sunt ambițioasă și sunt deschisă la tot ce este nou.
Sursa: Business Review