Back To Top

[La shopping cu creativii] Ionuț Dumitrache: Încerc să nu îmi urmez impulsul inițial de a cumpăra un lucru fără să mă gândesc de două ori dacă chiar aș avea nevoie de el sau este un simplu moft

Ce te faci când tu ești cel care face ambalajul produselor, iar apoi, tot tu ești clientul? Cum te uiți la etichetă, cum apreciezi reclama și cât de mult te lași dus de oferte și reduceri? Am încercat să aflăm detalii din spatele rafturilor, ba chiar din agenție, de la DTP-ul Minio, Ionuț Dumitrache.

Aș vrea să urmăresc o reclamă precum urmăresc un trailer pentru un film. Să aibă un fir narativ, să inducă niște emoții, să aștepți finalul pentru a vedea despre ce produs este vorba. Dacă îmi repeți de 3 ori numele produsului în primele 5 secunde, devine agresiv și enervant, se transformă într-un promo reușit la cum să schimbi canalul.

Ionuț nu e genul care să meargă la shopping-ul cel mare o dată pe săptămână, în care să-și asigure coșul pentru următoarea, ci mai degrabă atunci când apare o nevoie sau este trimis. Liste, da, bifat. Momentan alternează shopping-ul online cu cel fizic, într-o proporție de 60-40 %. Publicitarul din el spune că ar fi bine să citească etichetele, atât timp cât informația e prezentată clar. Cum va arăta shoppingul viitorului? Și mai multe branduri, deci și mai multă bătaie pe marketing.

Shoppingul: plăcere sau corvoadă?

Cred că m-aș situa undeva la mijloc, nu aș numi-o o corvoadă, dar nici hobby. Acum depinde foarte mult și de ce anume cumpăr, gradul de entuziasm este puțin mai ridicat (puțin mai mult) în cazul în care în coșul de cumpărături este un bilet la finala Champions League de anul viitor decât Untdelemn de la Bunica. Perioada este de asemenea importantă, adică oamenii sunt frumoși și toate cele, dar nu toți înghesuiți în magazinul de la colț.

S-a schimbat, în vreun fel, atitudinea ta față de shopping?

Ca atitudine, cu siguranță s-a schimbat de când lucrez în publicitate. Mă uit mai atent la mecanismul promoțiilor (btw, foarte bună promoția de 5+1 la bere, merge la fix cu finala de Champions League), încerc să înțeleg ce mă face să înclin spre a cumpăra un produs în detrimentul altuia din aceeași gamă, observ mai atent comportamentul oamenilor, ce aleg, prețul sau eticheta, de ce optează pentru una sau cealaltă. Pentru a activa cu succes în acest domeniu (și nu numai), cu siguranță trebuie să-ți cunoști audiența, să încerci să o înțelegi și să fii adaptabil schimbărilor.

Calculat sau cheltuitor?

Aș zice calculat. Mi-am făcut chiar și carduri de fidelizare pentru fiecare supermarket în parte. Vreau promoții, îmi plac promoțiile, dați-mi promoții. Încerc să nu îmi urmez impulsul inițial de a cumpăra un lucru fără să mă gândesc de două ori dacă chiar aș avea nevoie de acel lucru sau este un simplu moft. Nu sunt adeptul de a-ți schimba modelul de telefon de fiecare dată când se lansează unul nou și nici să îmi schimb mașina din bani care nu sunt ai mei. Să spunem că nu mă uit la preț, dacă simplul moft de mai sus e ultimul joc din seria God of War sau dacă pentru grătarul de sfârșit de săptămână cineva a cerut dovlecei bio. Asta este, să fii bărbat nu e așa de simplu.

Tabieturi la cumpărături

De obicei intru în magazin de câte ori am nevoie, nu merg în weekend să-mi fac cumpărături pentru toată săptămâna. Dacă pot cumpăra online, cu atât mai bine. Aș zice că procentul online-offline ar fi 60-40. Pentru alimentele de bază merg în magazin, pentru restul există mouse și tastatură. Ultimul produs cumpărat online a fost un complex de vitamine (deși pare surprinzător, aici nu vorbesc de vreo sticlă de Jager), ci chiar despre ceva pastile efervescente. Nu știu dacă chiar au vreun efect, dar măcar am conștiința împăcată.

Merg în magazin atunci când am nevoie de ceva urgent care nu poate aștepta curierul (un exemplu ar putea fi buchetul de flori atunci când ai uitat că astăzi este ziua ei). Pentru restul – adaugă în coș – finalizare comandă.

Preferi magazinele de lângă casă sau supermarketurile mari?

Prefer supermarketurile de lângă casă, am câteva vizavi de mine deci sunt norocos din punctul ăsta de vedere. Liste nu fac, în cel mai rău caz îmi sunt făcute, dar unde mai este adrenalina atunci când bifezi chestii pe o foaie? Sentimentul acela apocaliptic când intri în casă și îti dai seama că ai uitat fix lucrul pentru care ai fost trimis? Dacă ambalajul kilogramului de tort cu trei tipuri de ciocolată este reciclabil, poate fi considerat o plăcere NEvinovată?

Influența publicității

Aș vrea să urmăresc o reclamă precum urmăresc un trailer pentru un film. Să aibă un fir narativ, să inducă niște emoții, să aștepți finalul pentru a vedea despre ce produs este vorba. Dacă îmi repeți de 3 ori numele produsului în primele 5 secunde, devine agresiv și enervant, se transformă într-un promo reușit la cum să schimbi canalul. Un exemplu de așa da pentru mine ar fi spoturile Hornbach.

Branduri preferate

Nu mă simt legat de anumite branduri, atât timp cât berea e Heineken. Poate doar marca de telefon a rămas Huawei de ceva timp, dar și acolo e loc de schimbare. Nu am nicio problemă să cumpăr produse marcă proprie, atât timp cât îmi oferă ceea ce caut. În schimb, în ceea ce privește tehnologia, acolo este ca la alegerea partenerei de viață, merg pe branduri consacrate, cu nume în industrie, nu vreau ca așteptările să-mi fie înșelate. 🙂

Citești etichetele produselor?

De ceva timp da, mersul la sală mă obligă să fac asta. Bineînțeles, cel mai des caut alimente bogate în proteine, dar, ca o regulă generală, cu cât mai puține ingrediente într-un produs, cu atât mai bine. Piața e inundată în ultimul timp cu fel și fel de produse dubioase – dacă mi se permite o rimă scurtă – de fast-food și patiserie / fugi ca dracul de tămâie. Așadar, cititul etichetelor mi se pare un lucru esențial (atât timp cât informația este prezentată într-un mod clar și ușor de parcurs – spune publicitarul din mine).

Ți s-a întâmplat să lucrezi pentru produse care nu-ți plăceau?

Să știi că nu mi s-a întâmplat.

În caz de apocalipsă, 3 produse pe care le-ai lua cu tine în buncăr

1. Turtă dulce clasică
2. Turtă dulce cu glazură de ciocolată
3. Turtă dulce cu umplutură de gem

Dacă variantele de mai sus sunt acceptate ca un răspuns, atunci aș zice făină, ulei și drojdie. Covidul ne-a demonstrat că pot fi o adevarată comoară în perioadele dificile. Aș ieși din apocalipsă cu bani suficienți pentru un iaht.

Shopping-ul peste 20 de ani

Piața va fi sufocată de tot mai multe branduri, de aceea cred că rolul publicității va crește și se va investi din ce în ce mai mult în marketing.

Te uiți la coșurile de cumpărături ale celor din fața ta de la coadă?

Normal, cum altfel să verific dacă campaniile la care am lucrat au avut sau nu succes? 🙂
Ce ar spune coșul despre tine
Supermarket: ai ratat multe promoții, să știi, nu și pe cea la bere se pare….
Online: Proteină, creatină, rezultatele să vină!

 

Sursa: IQads