Lecții pentru 2022 – Ioana Mucenic (Minio Studio): „Mediul de afaceri din România dă din coate. Este multă reziliență și multă dorință de a reuși”
Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2021? Argumentați.
Ioana Mucenic: Hop-on, Hop-off. A fost un an frământat, cu multe turbulențe. S-a simțit entuziasmul de început de an, apoi prin martie – aprilie o frână. Vara a venit iar cu multă energie și proiecte, dar în toamnă a venit valul 4 suprapus cu inflația, creșterea prețurilor la energie și criza politică și, per ansamblu, un freamăt și multă oboseală.
Forbes: Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Ioana Mucenic: Minio Studio este agenție de comunicare strategică și are 2 tipologii de clienți – companiile multinaționale și antreprenorii locali, în ambele situații business-uri destul de mari (peste 10 mil euro CA).
Business-urile multinaționale au fost mai așezate, și-au urmărit planurile și proiectele s-au derulat conform planificării – aici s-a simțit presiune pe inovație și pe viteză. Ni s-au cerut multe într-un timp scurt, cu accent pe soluții noi, adaptate contextului, am văzut o deschidere mai mare spre experimentare.
Business-urile locale, însă, au fost mult mai haotice – multe proiecte începeau, erau puse pe pauză, apoi reluate, modificate, uneori iar frânate. S-a observat aici o tensiune mai mare pe bugete și pe rezultate, dar și o căutare pentru cea mai bună soluție – căutare care, de multe ori, a dus la paralizie în decizie. Această tensiune a fost deseori cauzată de schimbările rapide din mediul de business, pe care clienții noștri le întâlneau de la o lună la alta – creșteri de prețuri la materie primă, decalaje la transport, situații de out-of-stock, dar, mai ales, probleme cu resursele umane.
Prin urmare, această instabilitate a clienților s-a resimțit și în agenție. Am muncit mult și nu neapărat profitabil. Am fost foarte dezamăgiți de potențialul nematerializat al unor proiecte, care au fost fie anulate, fie mult reduse ca investiție.
Totodată, se simte nevoia de a ține pasul cu inovațiile din mediul digital, pentru că aici dezvoltarea e accelerată. Așa că vorbim de nevoia de a învăța continuu skill-uri noi, mai ales adaptate mediului digital.
Am planificat 2021 ca un an de rebound după șocul lui 2020. Ne-am axat pe consolidare și pe protecția oamenilor, nu ca un an de creștere. De aceea, am creat un sistem de lucru hibrid și work from anywhere, dând oamenilor multă libertate de mișcare, dar și sentimentul de apartenență. Am avut grijă să nu ducem presiunea de la client în intern, pentru că ne-a fost teamă de burnout-uri și oameni care vor claca.
Și am făcut bine – închidem anul ușor sub target, dar cu echipa bine formată, fără burnout-uri, fără demisii, și cu multe planuri pentru anul ce urmează. Pe final de an, am adus colegi noi și astfel intrăm în 2022 cu toate pânzele sus.
Forbes: Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?
Ioana Mucenic: Anul acesta, au revenit în agenție trei colegi care fuseseră plecați în alte companii. Pentru noi, a fost o confirmare a faptului că facem lucrurile cât de bine putem și, cu adevărat, se simte că ținem la oameni și încercăm să le creăm un mediu cât mai bun de lucru și de viață.
Am avut 10 nominalizări la festivalurile de specialitate din industrie, materializate în 3 trofee. Este mai puțin decât anul trecut, dar ne-am bucurat, pentru că au fost proiecte foarte muncite.
Am câștigat câtiva clienți noi, care au apelat la noi fix pentru ceea ce facem cel mai bine – strategie de comunicare.
Începem 2022 cu mult optimism, ne propunem să creștem accelerat, prin dezvoltarea de noi servicii și deservirea de noi segmente de antreprenori. Ne așteptăm la un 2022 greu, cu inflație și prețuri în creștere, cu tot felul de turbulențe și în mediul de business și în cel politic. Dar faptul că am permis oamenilor să-și mai și încarce bateriile anul acesta, după un 2020 epuizant, ne așează în poll-position pentru un 2022 de succes. Greu, dar de succes.
Forbes: Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.
Ioana Mucenic: Mediul de afaceri din România dă din coate. Este multă reziliență și multă dorință de a reuși.
Pentru că avem un context atât de tulbure, am văzut multă ambiție și determinare și asta cred că ne va ajuta să depășim acest obstacol. Antreprenorii cu experiență caută să se reinventeze, să fie mai digitali, să automatizeze, să se extindă pe nișele cu potential de creștere. Am văzut și start-up-uri cu multă energie. Spre deosebire de gândirea prea des întâlnită a românului (să mi se dea/să mi se facă/să mă ajute statul), business-urile locale și-au luat soarta în mâini și fac eforturi să supraviețuiască și să iasă din acest impas.
Forbes: Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021? Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?
Ioana Mucenic: Nu au fost măriri de taxe și de TVA – mă așteptam la astea, pentru că aveam un deficit galopant. Dar alte măsuri de susținere nu am văzut – deși ar fi fost necesare. În continuare, sunt segmente mari de piață profund afectate: HoReCa, artiștii, evenimentele, turismul.
Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?
Ioana Mucenic: 2022 se anunță a fi un an încins. Inflația va continua să crească, de aceea și scumpirile vor continua.
La nivelul resurselor umane, o să vedem mai multă anxietate și oboseală cronică – de aceea, sistemele de lucru WFH/WFA și Hibrid se vor normaliza. Sunt deja business-uri locale care trec și la săptămâna de 4 zile ca să-și mențină echipa.
Previziunile arată că piețele în curs de dezvoltare, cum este și România, vor progresa mai lent, iar situația din Asia este încă incertă.
Se observă o accelerare a inovațiilor în zona tehnologiilor verzi, cât și a sistemelor financiare digitalizate (crypto, digital currency, neobanks, digital retail payments platforms…).
Tot mai mulți tineri sunt interesați de mai multă libertate prin obținerea de venituri pasive și asta va schimba tot mai mult relația lor cu sursele de venit stabil (jobul de bază) și cu modul în care își cheltuie banii.
Sursa: Forbes