Back To Top

Marius Marin, Head of Reputation Minio Studio: „PR-ul de calitate înseamnă să faci din subiect ceva care contează și are impact, pentru că produce o schimbare”

La Minio Studio din 2018, cu o pauză de câteva luni, parcursul lui Marius în echipă demonstrează calități de lider pe care promite să le folosească din plin în noua sa poziție. Determinare, înțelegere 360 a nevoilor de business și concentrare pe rezultate reale, doar câteva din elementele care construiesc portretul unui lider Millennial cu suflet de GenZ, care vorbește cu pasiune și modestie despre munca sa. Te invităm să-l descoperi, dacă nu ai avut norocul să-l cunoști până acum, în interviul de mai jos.

Luna aceasta se împlinesc 3 luni de când ai preluat poziția de Head of Reputation în Minio Studio. Cum este? Ce s-a schimbat? Ce a rămas la fel?

Nu pot să spun că s-au schimbat multe lucruri, cred că de acum activitățile capătă și mai mult sens pentru că, odată cu numirea mea, s-a format și Departamentul de Reputație.

La fel ca până acum, voi continua să mă ocup de activitățile de reputație, doar că în formula aceasta de echipă ne vom seta mai multe obiective și vom încerca să avem rezultate și mai bune.

Ce presupune, mai exact, noua ta poziție? Care sunt responsabilitățile tale?

Noul rol vine ca o extensie a jobului meu de până acum, așa că împreună cu Mădălina Badea (PR & Influencer Marketing Executive) și Patricia Bălan (Social Media Executive) vom susține și mai mult proiectele de reputație pentru agenție, cât și pe cele pentru pentru clienții noștri, dincolo de a ne suda echipa.

Înțeleg că poziția ta depășește sfera PR-ului și înglobează atât Influencer Marketing, cât și Social Media. Ne poți descrie puțin fiecare componentă a poziției tale?

Fiecare dintre acestea este o componentă solidă, iar mixul de activități reprezintă, de fapt, și challenge-ul zilnic pentru mine. Sub umbrela de Reputație, intră activitățile de PR & Media Relations, Influencer Marketing și Social Media. Le iau pe rând:

  • Influencer Marketing: presupune implementarea campaniilor cu influenceri pentru clienți (acoperim procesul complet: de la research, propunere influenceri până la gestionarea și raportarea campanie);
  • PR & Media Relations: atât pentru agenție, cât și pentru clienți. Când vorbim de agenție ne raportăm la comunicate, oportunități media de apariții și vizibilitate a proiectelor noastre, a colegilor noștri, participarea la evenimente – fie în calitate de speakeri, fie pentru learning și networking. Pentru clienți dăm comunicate de presă, gestionăm relația cu presa pentru vizibilitatea proiectelor, facem Direct Mailing-uri.
  • Social Media: comunicăm și gestionăm canalele de Social Media ale agenției, dar și pentru clienți precum Coca-Cola, BAT, Ciuc Radler, SemințeLE Alka.

Cine este profesionistul în Reputație Marius Marin? Ce îl motivează?

Este omul care are capacitatea de a face lucrurile să se întâmple și, de cele mai multe ori, repede. Știu cu cine să vorbesc când am nevoie, cum dau de persoana respectivă sau pe cineva care știe pe acea persoană, și cred că lucrurile îmi ies și prin felul meu de a fi și prin respectul față de cei cu care lucrez.

Nu-mi place munca de mântuială și nici să pierd timpul. Încerc să fiu cât mai eficient, pentru că se întâmplă multe lucruri de-o dată, multe proiecte în paralel, și altfel nu aș reuși să le duc la bun sfârșit.

În regulă, am înțeles cu cine ne întâlnim în meetings. Dar în afara programului de lucru?

Jobul acesta mă ține foarte mult conectat cu domeniul. Din categoria cine, ce a mai făcut, când a făcut, cum a făcut intră următoarele: de la ce apare în media, ce proiecte s-au mai întâmplat, ce mai comunică celelalte agenții, ce evenimente urmează, ce apare nou în Social Media, trenduri, noi creatori de conținut și tot așa. Challenging, nu?

Așa că în timpul liber pe care-l mai am încerc să mă odihnesc, să mai citesc, să mă uit la seriale. Și încerc să mă mișc – să mă plimb, să ies la alergat în parc și să mai plec din București. Am realizat în ultimii doi ani că este și face bine să te deconectezi mai des și mi se pare că real mă deconectez când plec și văd alte locuri, alte lucruri.

La bază, ești om de PR. Cum arată PR-ul de calitate?

Amuzant este că la bază, de fapt, sunt jurnalist. Ajungând în agenție, mi-am dat seama că mi-a plăcut mereu PR-ul pentru că m-a preocupat să arăt și să văd vorbindu-se despre proiectele pentru care lucrez și să îi scot în evidență pe colegii care au ceva de spus.

Pentru mine, PR-ul de calitate înseamnă să faci din subiectul respectiv ceva care contează și are impact: un subiect de discuție în online sau unul prezentat în mass-media, ajunge în atenția oamenilor, a instituțiilor, organizațiilor, societății (dacă vorbim de ceva care impactează o masă de oameni) și produce o schimbare, aduce o contribuție.

Ce crezi că lipsește PR-ului din România? Unde crezi că industria mai are de lucrat?

De cele mai multe ori PR-ul este o componentă care vine la final, în cazul campaniilor mai ample. Dacă nu e un proiect punctual de PR, sunt câteva etape bune și multă răbdare care se consumă până ajungi la componenta aceasta. Adică apare proiectul, este pregătit, se implementează și apoi vrei să îl arăți, să faci buzz în jurul subiectului, cum tot auzim, și să vezi că se vorbește, se scrie despre subiect.

Ce constat este că de cele mai multe ori facem PR pe repede-nainte, încercăm să bifăm un minimum de acțiuni și mergem mai departe, realizând apoi că proiectul nu e suficient de vizibil. Sunt puține branduri care fac PR. Brandurile mari au, de cele mai multe ori, și o componentă mai solidă de PR.

În graba noastră de multe apariții nu avem timp să lăsăm procesul să curgă firesc, subiectul să devină de interes, să avem discuții cu presa și să-l aducem în atenție. Ne mulțumim cu puțin PR digital și cam asta e.

Brand PR văd mai puțin și mai mult în zona de CSR – la astfel de campanii văd rezultatele cele mai bune de PR. Cred că e nevoie de mai multă consistență și mai mult fond, decât formă.  

Cum arată succesul pentru tine? Premiile sau rezultatele? Este altceva mai important decât cele 2?

Pentru mine, succesul vine din satisfacția lucrurilor făcute bine și, de ce nu, confirmate – adică și prin rezultate și chiar premii. Te bucură, te impulsionează, te motivează la mai mult și mai bine.

Satisfacția e și mai mare când rezultatul constă în faptul că ai contribuit la o cauză, la o schimbare: ca niște copii să aibă o viață mai bună, poți contribui la ridicarea unei case, strângerea de fonduri pentru salvarea de vieți, hrană pentru animale ș.a.m.d. Și nu doar la job, cred că fiecare dintre noi poate face un pic de PR de bine.

Acum puțin despre provocări: orice proiect are provocările sale? Care sunt cele mai mari pe care le-a depășit omul de PR Marius Marin și cum a făcut-o?  Și care sunt sfaturile tale pentru cei care vor trece prin unele similare în realizarea unor viitoare proiecte de reputație?

Oho, da, fiecare proiect are provocările sale.

Cu cât e mai mare proiectul și cu mai multe componente, cu atât mai multe are. De la faptul că cineva nu-ți răspunde la telefon într-un moment cheie, ai un deadline foarte strâns și până la faptul  că trebuie să primești anumite materiale de la un influencer și te gândești dacă sunt potrivite pentru client.

Dacă mă gândesc la cele mai mari provocări, aș zice: să gestionez mai multe proiecte de-o dată, să găsesc mixul potrivit de influenceri pentru o campanie (pare simplu, nu e chiar așa), brief-uri cât mai clare, negocierea costurilor, și să nu uit de oameni – am de-a face zilnic cu diverse tipologii de oameni, deci interacțiuni diferite.

Care sunt campaniile tale de PR favorite, din toate timpurile?

Nu știu dacă pot să zic chiar din toate timpurile, dar pot să zic de unele care pe care le am în minte acum. Toate au în comun un mesaj anume, trec dincolo de ecran, au emoție, impactează, au memorabilitate.

I Stay Home (Ikea, 2020)

#SocialiseResponsibly (Heineken, 2019-2021)

Pentru Magic Home (Magic Home, 2018)

#NICIOSCUZĂ (Minio Studio și JYSK, 2028)

Care sunt modelele tale în materie de PR? Ce agenții globale fac PR așa cum ți-ai dori tu să fie fiecare proiect al tău? Ce îți place la ele?

Știu că de cele mai multe ori tindem să zicem „ca-n afară” sau „cum se face în afară”. Dar eu nu mă raportez neapărat la asta, pentru că trebuie să mă leg de contextul local, unde comunicăm, la publicul pentru care comunicăm și la resursele locale pe care le avem pentru a face treabă. Nu am făcut până acum campanii de PR pentru alte țări din Europa, de exemplu, dar mi-ar plăcea bineînțeles.  

Sunt și la noi agenții care fac treabă bună, uneori mă uit cu admirație la anumite campanii, dar depinde de clienții pe care îi ai, de potențialul proiectelor, de bugete, de amplificare.

Ce planuri ai pentru Departamentul de Reputație de la Minio Studio? Care sunt obiectivele tale pe termen scurt, mediu și lung? (managerial vision)

  • Pe termen scurt: să ne facem treaba bine, să avem rezultate în campaniile de PR, Social Media & Influencers pe care le desfășurăm, să confirmăm așteptările clienților și să continuăm să fim vizibili ca echipă și ca agenție în piață.
  • Pe termen mediu și lung: să fim cât mai vizibili în piață, să fim prezenți la mai multe evenimente, să avem recunoaștere pentru proiecte și mai mari, să avem inițiative interne, să ne evidențiem echipa de profesioniști.

Începutul în carieră este de multe ori unul dificil. Ce sfaturi i-ai da unui tânăr care vrea să înceapă pe acest drum al Reputației: fie că este PR, Influencer Marketing sau Public Affairs?

  • It’s always about people – întotdeauna;
  • Conexiunile sunt foarte importante;
  • Învață, observă, aplică;
  • Nu lua lucrurile personal, pe cât posibil;
  • Do your best și satisfacțiile vor apărea. 

Dacă aș fi una dintre persoanele de mai sus, ce mi-ai spune dacă mi-aș dori să lucrez în departamentul tău?

  1. Că apreciez oamenii care au inițiative și vor să facă lucruri;
  2. Că întotdeauna ajut oamenii cu care lucrez – nu ești lăsat singur cu „fă asta”;
  3. Că am face echipă bună;
  4. Că această componentă este una challenging și te dezvolți văzând cu ochii.