Back To Top

O discuție cu un Art Director despre inspirație și trenduri

Teofan Gavriliu, ne povestește despre procesul creativ de design, rolul referințelor din timpul acestuia și îți propune 5 trenduri de design din care să te inspiri pentru proiectele tale. Mai ales că este sigur că vom începe să le vedem din ce în ce mai des!

 

Inspirația este una dintre etapele unui proces de design. Totuși, inspirația nu ar trebui văzută doar punctual, pe un proiect (deși și asta constituie o etapă foarte importantă), ci și în ansamblu, ca parte din perspectiva vizuală generală.

 

Inspirația poate veni din multe regiuni, de exemplu pentru mine foarte des vine din fotografie și muzică. Îmi place să studiez grafica folosită pe albume sau pe piese în sine, postere de concert, logo-uri de trupe, ș.a.m.d. Cât despre fotografie, mă interesează folosirea luminii și a umbrei, a perspectivei și a compoziției în sine.

 

Inspirația poate fi folosită în toate regiunile de design, eu o folosesc cel mai des în branding, logo design, animație și UI pentru că (mai ales ultimele două) mi se par mai permisive din punct de vedere vizual, având și componenta asta de wow – you have to wow the viewer in a way or another, chiar și dacă este vorba de un site de bancă sau de stomatologie.

 

Una dintre cele mai importante și des folosite inspirații atât generale cât și punctuale pe proiect sunt design trends. Bineînțeles, o resursă foarte foarte bună de design trends folosită și de mine și de mulți designeri este muzli, care oferă o plajă foarte largă de inspirație.


M-am uitat pe câteva site-uri de top și o să vă dau aici un mic sumar al celor mai importante aspecte în design care se întorc sau debutează anul ăsta.

By Hiroshy – Link

Ok, vreau să știu cine nu e super excited de asta. Asistăm la revenirea design-ului de genul retro-pop-vaporwave, cu elemente ușor apropiate chiar de kitsch. Compoziții ușor bulky, mari, in your face. Foarte tare. Am văzut acest articol pe 99designs și mi-a plăcut. Also, pentru design-uri și stilul vaporwave in caz că vă pasionează, o să las aici pagina asta de blog chiar din Adobe.

Așa cum puteți vedea totuși, nu e vorba despre o întoarcere la 90s chiar cu totul. Este mai mult compoziția și elementele folosite de așa natură încât să dea impresia de retro. E un fel de retro modern. I like it. Se duce și înspre font design, unde fonturile sunt mai bulky, inpirate ori din bitmap ori din stencil design, ori din web HTML, that kind of internet explorer aesthetic. Puteți găsi și aici pe justcreative.com la numarul 7 ceva similar, care face parte din orientarea asta către retro. Cool. Next.


Bottled Up DRIBBLE by GRAMM                                                                                                                                                  Stay Home, Stay Positive by GRAMM

Okaaaay pentru animatorii din sală, it’s time to shine!! Pe podium acum este amestecul 3D și 2D. Știu, cam complicat și anevoios, chiar și eu simt că muncesc un pic cam prea mult la o animație câteodată, dar rezultatul este de-a dreptul spectaculos. Am găsit aici câteva exemple pentru tipul ăsta de trend. Ce mi se pare foarte fain la abordarea asta vizuală este că împrumută cumva din naturalețea mișcărilor și aspectul de frame-by-frame atât de tipic animațiilor 2D, în timp ce partea de 3D le dă mai multă validitate și vibrație. Îmi place faptul că acest contrast poate fi folosit pentru a accentua anumite lucruri. În sine, animația 3D are la fel de multă validitate cât are și animația 2D, dată de context. Dar prin contrast, unul dintre stiluri poate fi mult mai bine primit și ar avea un impact foarte fain către viewer.

By KisaDesign – Link                                                                                                                                                                        Example by Luka Marr – Link

Ca typography enthusiast, pot spune că acest trend îmi place cel mai mult. În articolul ăsta de pe graphicmama.com și pe 99designs avem cam același lucru. Type făcut custom, sau cel puțin type design aparte. Fonturile de display au fost mereu ceva ce m-a fascinat și acum în sfârșit mi se pare că lumea e gata să aprecieze felul ăsta de design. Toată lumea vorbește în lung și în lat despre puterea cuvântului, ei bine contează și ce kerning are cuvântul, și mai ales cum e făcut „a”-ul.

Cel mai mult folosesc custom type design când fac un logo, și cred că aici vorbesc pentru o grămadă de designeri out there. Logotipurile sunt unele dintre cele mai des folosite tipuri de logo. Exprimă minimalism, exprimă ceva aparte, smart, etc. Foarte fain. Eu îl folosesc mai ales și în UI, pentru header-ul de pagină, care mi se pare că are foarte multe în comun cu design-ul de poster în stilul clasic, atât din punct de vedere compozițional, dar și din punct de vedere funcțional.

O altă chestie foarte faină pe care am găsit-o la subiectul ăsta pe explain.ninja, este kinetic typography. Subiectul kinetic type mi se pare un black hole din care se pot scoate o grămadă de chestii foarte bune. Eu folosesc foarte des kinetic typography în logo design, pentru că, by the way, chestiile care acum vor rupe vor fi și animațiile de logo. Aici, dacă deja aveți un logotip bun și trebuie animat, vorbim de kinetic type. Aici cred că va fi folosit cel mai des, dar am văzut și postere interactive cu kinetic typography care mi se par foarte faine pentru că practic introduc un nou mod de a te relaționa cu informația, un mod în care informația îți comunică chiar și mai mult modul în care să ne relaționăm cu ea.

Animated Logo for SlingShot by Anastasiia AndriichukLink


Okay știu că deja am vorbit despre asta puțin în subiectul type design, dar nu toate logo-urile au typography. Foarte multe sunt chiar simboluri și atât. Animația de logo vine în trend mai ales pentru că dă legitimitate brand-ului, da, dar foarte foarte important mi se pare altceva. Logo-ul este cel mai important element al unui brand, împreună cu sloganul (niciodată nu uit copywriterii) și ce face lumea să cumpere un produs? Vibe-ul. Vibe-ul e ceva greu de explicat sau comunicat în cuvinte, dar practic este modul în care brandul respectiv devine personal fiecărui om.

Consumatorul care se identifică cu vibe-ul produsului, e mult mai probabil să cumpere produsul pentru că face parte din viața lui de zi cu zi – produsul e ca un prieten bun. Știu, spun chestii destul de basic aici, dar uite cheia: animația logo-ului dă vibe-ul oficial al brandului. Brandul capătă însușiri mai umane, mai aproape de consumator. Este ocazia ca epicentrul unui brand să devină din prima și uman, fiind inițiatorul vibe-ului. De asta e atât de important. Las aici niste exemple de pe explain.ninja.

Image source: Cam💥 – Link                                                                                                                                                By Marija Tiurina via Behance – Link

Ultima chestie cu care vin aici este ceva ce am găsit peste tot unde m-am uitat după design trends. Și pe 99designs, și pe justcreative și pe graphicmama am găsit aceleași lucruri sub forme diferite: personal hand style. Chiar dacă e vorba de o tehnică de print, sau de tehnici diferite de animație sau medii diferite, toate aceste aspecte au partea asta în comun: ilustrația de mână, lucrurile unice, vizualul personal, partea asta de unicitate contează foarte mult. Puteți să vedeți asta chiar pe justcreative. Foarte cool, și pe bună dreptate foarte apreciat, pentru că se găsește greu. Cumva mi se pare interesant cum și acest trend este cumva o întoarcere în urmă, când un anumit pictor avea un anumit stil.

Cam astea sunt cele mai importante aspecte pe care m-am decis să le ating. Vă invit să vă uitați și voi peste link-urile din care am scos – cred eu – cele mai importante puncte. Vă urez spor la creativitate și sper să vă ajute ce am scris aici.