Research de Account: 5 sfaturi de la Andreea Flori, Account Executiv @Minio Studio
Să fii mereu informat în anul 2023 sună ca un pleonasm în ultima vreme, nu? Cu internetul, o sursă interminabilă de informații, nu poți fi altfel decât la curent cu tot ceea ce se întâmplă. Problema apare atunci când, în ciuda accesului interminabil la date de care ai nevoie, te simți mai degrabă confuz decât satisfăcut. Ești dintr-o dată aruncat într-un haos de informații și trebuie să navighezi printr-o cantitate enormă de cuvinte, materiale și informații până ajungi la o sursă pe care te poți baza, câte te ajută și la care să poți reveni și în viitor.
Cum putem, deci, să ajungem la informații relevante, care ne ajută în munca de zi cu zi, fără a ne pierde obiectivul pe drum?
Pentru că subiectul unui research a fost abordat de foarte multe ori de-a lungul timpului, mai ales în ultimii ani, am ales să propun o listă de 5 pași neconvenționali, pe alocuri, care te pot ajuta atunci când lucrezi cu brandurile și vrei să implementezi informațiile pe care le acumulezi în munca de zi cu zi.
NU LIMITA NUMĂRUL DE SURSE LA CARE APELEZI! ȘI VERIFICĂ-LE PE TOATE!
Cu toții știm regula de bază a research-ului pe un anumit subiect: folosește doar surse în care ai încredere! Sigur, susțin cu tărie ideea de a avea încredere în surse care s-au dovedit de-a lungul timpului ca fiind obiective și pe care te poți baza, dar nu trebuie subestimată exploatarea de surse mai puțin convenționale sau alternative.
Rețelele sociale, spre exemplu, sunt o sursă care nu este privită cu ochi buni atunci când e folosită pentru îmbogățirea cunoștințelor, dar care cred că merită mai multă apreciere atunci când vrei să descoperi mai multe despre ceva.
Cum le folosesc eu:
- Descopăr ce subiecte sunt de interes pentru consumatori;
- Aflu care sunt părerile pe un anumit subiect;
- Cel mai important: am acces la opiniile, satisfacțiile, dar și nemulțumirile directe ale consumatorilor pe care, de multe ori, îi targetăm.
Desigur, ceea ce găsim în Social Media nu este mereu în concordanță cu valorile noastre personale, dar trebuie să avem tot timpul în vedere faptul că aceste surse la care, în mod normal nu ai apela, te ajută în final să ai o înțelegere mai profundă asupra unui subiect și să îi înțelegi complexitatea.
HAI SĂ NE UITĂM ȘI ÎN CURTEA VECINULUI!
Nu este nimic greșit în a-ți considera competitorii nu doar părți pe care țintești să le întreci, ci surse serioase de informații sau practici. Ca Account, este chiar o necesitate să fii la curent cu ceea ce se petrece în domeniul în care activează brandul pentru care lucrezi și, implict, să fii la curent cu ceea ce fac competitorii tăi.
Urmărind activitatea acestora, îți formezi o perspectivă cât mai amplă despre piață, dar ajungi să cunoști și aspecte care țin de trenduri, strategii, dar și mediul în care comunică. Implicit, având astfel de informații, ajungi să ai un nivel decent de cunoștințe care te vor ajuta în discuțiile cu clientul, vei ști ce se așteaptă de la brand, știi ce tactici au avut succes, le cunoști pe cele care nu au livrat, dar, cel mai important, știi ce idei inovatoare pot fi propuse și implementate.
Asta s-a întâmplat cu campania #SkinChat by CeraVe. În perioada pandemică, s-a petrecut un boom pentru interesul în ceea ce privește îngrijirea pielii. Datele științifice despre acest subiect erau, totuși, destul vagi pentru consumatori și branduri la acel moment, deși ofereau informații și indicații de folosire a produselor de bază pentru îngrijirea tenului, nu le furnizau într-un format comprehenziv, complet și, cel mai important, engaging. Am plusat pe acest fapt și astfel, am creat primul show online dedicat curățării tenului, pentru care am avut rezultate mulțumitoare!
FII CONSTANT!
Să arunci un ochi peste un subiect pentru care ai nevoie de informații la momentul respectiv poate constitui exact ceea ce cauți: o soluție de moment. Pentru o înțelegere continuă asupra unui subiect, trebuie să urmărești constant noutățile, schimbările, punctele de tensiune care pot apărea pe parcurs. De aceea, indicat este ca după ce reușești să îți stabilești câteva surse relevante pentru ceea ce te interesează, să le verifici periodic.
FII CURIOS: NU UITA CĂ PUBLICITATEA ESTE CU ȘI DESPRE PERCEPȚIA PRIVITORILOR, DECI SĂ NU ÎȚI FIE TEAMĂ SĂ ÎNTREBI!
De multe ori, când ne gândim la research, avem în minte o activitate solitară, unde suntem doar noi, Google dot com, și o groază de informații pe care trebuie să le adunăm, analizăm și care ne vor ajuta să ajungem la anumite concluzii. Deși research-ul, în practică, implică și muncă individuală, un plus de valoare este, în cele mai multe cazuri, adus de opinii diferite sau de părerea cuiva care are o înțelegere diferită față de a ta. Lucrul acesta, în munca de Account, poate fi introdus în absolut orice activitate: poți să rogi un coleg să te ajute cu opinia sa atunci când nu știi cum să abordezi o negociere, poți să îi ceri o părere legată de un material creativ sau poți chiar să îi ceri o părere despre un subiect care este complet nou pentru el – mi s-a întâmplat de nenumărate ori să ajung la soluții originale cu ajutorul unor păreri venite din partea unei persoane care nu este la fel de implicată în acel subiect, deci are o gândire refreshing.
În consecință, îndrăznește să apelezi la expertiza colegilor, a celor din jurul tău – niciodată nu știi de ce surprize poți da!
ȘI, EVIDENT, FII MEREU ATENT LA NOILE TRENDURI ȘI LA SCHIMBĂRILE CARE POT APĂREA!
Deși o noțiune bine-cunoscută, dar și repetată constant în domeniul publicității, nu putem subestima nevoia de a fii mereu la curent cu tendințele, în special în ceea ce privește domeniile în care activează brandurile pentru care lucrezi.
Să ții pasul cu trendurile poate face diferența în ceea ce privește succesul unei campanii: poți să prinzi un moment bun și să îți construiești materialele de campanie în jurul unui trend care a prins foarte bine la public sau poți să eviți unele trenduri care adună păreri la poluri opuse. Doar analizând reacția consumatorilor, deci doar făcând research, îți poți face o idee în ceea ce privește eficiența unei idei, oricât de interesantă poate părea inițial.
În final, research-ul este o activitate pe care o poți modela pe stilul tău doar prin practică. Indiferent dacă unele metode ți se par mai utile decât altele, un lucru este clar: orice tip de informație pe care o cauți activ, este un plus la bagajul de cunoștințe pe care îl ai deja și îți oferă o perspectivă amplă asupra brandurilor de care ești responsabil.