Setarea direcției: să găsești abordarea corectă poate porni valul de idei!
Unele proiecte se dezvoltă parcă de la sine: ai aflat problema și nici măcar nu ai apucat să închizi mailul că deja ai 3 piste despre ce ai putea face ca să o rezolvi. Te întâlnești cu echipa pentru un brainstorming, validezi ideile cele mai bune și te apuci să le prezinți frumos.
Și, totuși, ce este de făcut atunci când te lovești de un brief spinos, plin de date și de provocări, care pare că pe măsură ce îl abordezi generează și mai multe semne de întrebare? Cum navighezi printre problemele din spatele problemelor pe care le ridică? Și cum îți dai seama care este, de fapt, esența brief-ului și a business-ului?
Deja ne cunoaștem, nu mai e o surpriză: aplici o metodă de ideație! Dacă este o surpriză abordarea noastră, te invităm să citești articolul nostru despre brainstorming și despre validarea ideilor rezultate din el.
Cercul de aur
Pornit ca exercițiu de leadership, Golden Circle este un tool foarte valoros pentru proiectele de branding sau de poziționare pentru că generează diferențiatori puternici și o viziune clară. Filosofia lui este să începi cu De ce? (facem asta), iar adaptat pe un model de design thinking generează atât insight-uri puternice, cât și soluții cu adevărat relevante. Prin trecerea prin proces vei reuși să ajungi la modalitățile prin care brandul poate deveni unul care să inspire, în care consumatorii au încredere și pe care vor să-l folosească. Pentru că brandul tău este, de acum, un brand care arată că știe de ce face ceea ce face.
Cum îl folosim noi: pornim de la lucrurile pe care le cunoaștem, cât mai simplu, ca să ajungem la motivul pentru care brandul sau business-ul face ceea ce face. Ideea este următoarea, cu cât reușești să treci mai bine prin etape, cu atât vei ajunge mai aproape de un adevăr, un insight, care va inspira și dezvolta tot restul procesului: de la conceptualizare și până la cele mai mici detalii de implementare.
Cum funcționează: desenezi un cerc. În interiorul lui mai desenezi unul. Iar în interiorul lui îl desenezi pe cel de-al 3-lea. Dinspre exteriorul cercului către interior, etapele sunt:
Etapa 1 – Lucrurile cunoscute
Ce: Stabilești exact universul în care se manifestă business-ul.
Întrebări: Ce face mai exact business-ul? Cu ce se ocupă? Care este specificul lui? Care sunt obiectivele lui?
Etapa 2 – Aspirațiile
Cum: Treci în revistă toate modalitățile prin care o face sau își propune să o facă, etapă în care se conturează diferențiatorii.
Întrebări: Ce este special la felul în care o face? Ce face la fel ca ceilalți?
Etapa 3 – Scopul
De ce: Punctul în care descoperi și construiești relevanță pentru consumatori.
Întrebări: De ce face brandul asta? Care este scopul?
Odată ce ai descoperit de ce face brandul sau business-ul ceea ce face sau urmează să facă, poți relua exercițiul în sens invers. Ești în punctul în care poți să începi dezvoltarea etapelor următoare: pornind de la proaspăt descoperitul insight, acum ești în punctul în care îl integrezi creativ în CUM o va face și din punct de vedere implementare în CE va face.
Când și cum să-l folosești
Recomandarea noastră este să-l folosești mai ales atunci când te confrunți cu informații contradictorii, neclare sau confuze, care nu se pot concretiza într-o direcție simplă, ușor de înțeles, puternică și atunci când ai nevoie de claritate, pentru că te va ajuta să-ți focalizezi eforturile doar în direcția de care ai nevoie și ți-o dorești.
Exercițiul poate fi folosit atât individual, cât și într-un grup de brainstorming. Ce este important este să urmărești întotdeauna găsirea lucrurilor simple, adevărate, potrivite fiecărei secțiuni a Cercului de Aur: metoda nu este neapărat despre creativitate, ci despre autenticitate.
Sperăm că te-am inspirat să găsești insight-uri care să-ți genereze idei creative mai puternice și să descoperi mai des De ce?, înainte să te învârți în cercurile problemelor ridicate de brieful tău și să le transformi în spirale către soluțiile pe care ți le dorești. Dacă vrei să vezi video-ul în care Simon Sinek explică ideea de bază, găsești linkul aici.
Te invităm să ne citești în continuare, acest articol face parte din seria Cum să generezi constant idei pentru proiectele tale, proiectul editorial prin care ne-am propus să împărtășim din procesele care ne fac pe noi, cei de la Minio, creative problem solver. Da, iată că aici este și De ce-ul nostru. Pe data viitoare!