Back To Top

Twitch și alte platforme de livestreaming. Despre un canal insuficient exploatat de brandurile din România

În ultimii ani, livestreamul a prins tracțiune și la noi cu o serie de creatori de conținut care se concentrează doar pe acest tip. Dintre toate platformele, Twitch este cea care în continuare este neabordată suficient de branduri, chiar dacă audiențele sunt prezente. Utilizările platformei depășesc sfera gamingului, mai ales în România, unde cel mai important streamer al anului are conținut de tip reaction și community interaction.

Ce este Twitch?

La nivel mondial Twitch este cea mai importantă platformă de streaming, unde oamenii care se filmează live în timp ce joacă diferite video games, crează obiecte DIY, fac tutoriale de editare foto și video sau doar stau de vorbă cu comunitățile lor. Este platforma pe care poți să faci aproape orice ți-ai imagina cu o cameră și un microfon, unde brandurile în general sponsorizează conținut sau segmente, mult mai mult decât să cumpere ad-uri care să ruleze peste video.

Cele mai populare canale de Twitch din România în cifre (Noiembrie 2022) 

FAIAR, CREATIVEMONKEYZ, ZLAVOG, Doctorul_, ELMUROROSA, reallyrux, Sorinsky932, Xelly20, sabinateodora, andapuss.

De ce nu ar trebui să ratezi prezența pe Twitch?

1. Platformă în creștere

În România încă este suficient loc pentru creatori de conținut pe Twitch, deși creșterea pe platformă este puțin mai lentă! Este o piață bună cu o audiență importantă, mai ales pentru Gen Z. Chiar și eu cochetez cu streamingul, mi-am făcut settingul, am descărcat OBS-ul și am deja câteva ore la activ, aproape ca piloții. 

2. Opțiuni nelimitate pentru native advertising

Poți face streaming și pe Youtube, dar opțiunile creatorilor și a chatterilor în timpul live-ului sunt mult mai puține și nu oferă un mediu la fel de engaging, deși în funcție de nișa de conținut în care te afli poți crește de multe ori mai rapid pe Youtube.

Cred că experiența autentică de streaming se petrece pe Twitch. Youtube, I love you, but they got this.

3. Creatorii de conținut mainstream deja tatonează terenul

Sigur ai auzit de Silviu Faiar sau de Creative Monkeys, mai nou îi găsim pe platformă și pe Răzvan Exarhu sau Micutzu cu MCN Podcast. Creative Monkeys au de departe cel mai mare canal de pe platformă, având 20+ milioane views și aproape 300k abonați, ceea ce este uriaș pentru țara noastră.

4. Twitch este platforma unde amatorii cu ambiții își crează mini-studiouri de producție

Pentru orice tip de content cel mai important este sunetul, de exemplu microfonul Shure SM 7 B este folosit de majoritatea creatorilor de conținut de top. Pe lângă microfon, creatorii de conținut își fac set-upuri complexe de lumini, de la cele de fundal la cele care ajută cu eficiența green screen-ului. Față de alte platforme, pe Twitch camera este mai puțin importantă: în general livefeedul streamerului este redus într-un colț al ecranului pentru a crea vizibilitate pe ceea ce streamează.

Cum îți dai seama că streamer-ul pe care îl urmărești știe ce face?

  1. Este constant și consecvent: are un program de live-uri, pe care nu îl ratează niciodată. Iar atunci când vine, interacționează cât mai mult cu audiența sa. Silviu Faiar, de exemplu, a adunat în ultimele 30 de zile în jur de 60 de ore de streaming, Zlăvog în jur de 40, ceea ce rezultă o medie de 10 ore per săptămână. Fiecare face stream de aprox. 2-3 ori pe săptămână, asta înseamnă sesiuni cu durata de la 2 la 5 ore per sesiune.
  2. Creează diferite modalități prin care audiența se poate bucura de 15 seconds of fame: alerte de donare, poll-uri, citește comentarii și le răspunde.
  3. Își amplifică conținutul pe alte canale: după fiecare stream face cut-uri pentru Youtube, Tik-Tok și Instagram, toate cu link către canalul de livestream.

Cum monetizează creatorii conținutul creat pe Twitch?

Creatorii au pe Twitch 3 surse de venit:
  • Donațiile: aceștia oferă un link pe care audiențele îl pot folosi ca să trimită orice sumă de bani doresc. În general, creează și layere de incentivare – cu cât trimiți mai mult, cu atât se întâmplă ceva mai special pe stream.
  • Parteneriatele cu branduri: pot fi de la bannere care stau pe toată durata streamului până la streamuri de 3-5 ore sponsorizate.
  • Programul de afiliere Twitch: pe baza abonamentelor generate și interacțiunilor care folosesc moneda Twitch, creatorul primește o parte din toate sumele realizate.

Ce fac brandurile pe Twitch?

Pepsi ne-a întrebat #cfderev și a lansat un party împreună cu Silviu Faiar.

 

Citez: „Evident, râsul e cel mai bun plan în orice situație, mai ales de Rev. Din bătrâni se povestește că dacă începi anul râzând, înseamnă că eșți la petrecerea potrivită. La party-ul organizat de Pepsi & Silviu Faiăr, programul e deja stabilit: muzică, glume, trenduri de pe internet. !razi sau! goodvibes vor fi comenzile care dau startul distracției pe Twitch în noaptea dintre ani. Pentru cei care vor să-și cheme prietenii și să stea chill la o vorbă pe canapea, Pepsi pregătește cel mai tare livestream împreună cu Faiăr Silviu și prietenii.”. Sursa Iqads.

Twitch a oferit vocea perfectă pentru comunicarea Pepsi către audiența potrivită. Spot on!

Heinz Hidden Spots (to much during online games)

Heinz a dezvoltat o campanie cu influencerii de gaming de pe Twitch pornind de la un insight simplu: este greu să mănânci atunci când joci jocuri online. Așa că au creat harta locurilor în care poți face o pauză pentru orice vrei tu să mănânci, în locurile din Warzone Pacific unde nu te poate găsi nimeni. Ca să creeze buzz, au trimis streamerilor pachete cu burgeri înveliți în harta acestor locuri.

Campania a ajuns la 12 mil. gameri din 13 țări și a generat 550 mil. impresii.

Hai să ne Twitch-uim mix-ul de comunicare pe 2023!

Platforma este excelentă pentru influencer marketing, crearea de content autentic, simularea ocaziilor de consum, sau old school, pentru add-uri. Încă este muuuult loc pentru brand-uri. Îmi place să văd cum tot mai multe companii încep să adopte canale noi de comunicare, precum Tik-Tok, Reddit, Twitch, BeReal etc. Pe piața externă vezi brand-uri de la KFC, Wendy’s sau Lexus care comunică pe Twitch. Vezi case studies aici. Deci, hai la Twitchuială, e loc pentru toată lumea.

Gata, am terminat de scris Dicționarul de Buzunar pentru Streaming. Nu îți mai rămâne decât să treci la treabă, spor la cafelutsa de pe internet!