Comportamentul consumatorilor pe rețelele sociale în vremuri de criză
Cum paleta de activități pe care le putem practica odată cu autoizolarea s-a diminuat semnificativ, timpul petrecut pe rețelele sociale a crescut. În acest tablou al social media, apar în astfel de cazuri dezbateri și controverse, demonstrații de solidaritate dar și foarte multe dovezi de umor izvorâte din situația actuală.
Și pentru că am început să vorbim despre o audiență captivă cu un consum mult mai ridicat de social media, am putut observa în primul rând diferite măsuri luate chiar de Facebook[1] în încercarea de a diminua acțiunile de manipulare din partea media sau a comercianților care aleg să plaseze reclame pe acest canal. Acestea sunt cu atât mai importante cu cât anxietatea socială crește, iar rețelele sociale sunt epicentrul expresiei și informării.
Majoritatea postărilor apărute în această perioadă (26%) au ca tematică schimbarea obiceiurilor, noile norme și conduite odată cu procesul de autoizolare. 19% dintre actele de comunicare online analizate fac referire la politicile de sănătate publică. Majoritatea știrilor apărute pe acest subiect fac comparație între diverse măsuri adoptate în țările afectate. 14% sunt știri politice, 11% sunt controverse pe diferite tematici, iar știrile din domeniul medical acaparează 10% din conținutul online. În procente mai mici se mai remarcă noutățile din domeniul economic sau postări umoristice sau de solidaritate.[2]
Tocmai pentru că vorbim de un consum crescut de social media, apar studii care reflectă dorința consumatorilor de a primi noutăți, oferte și implicare din partea brandurilor, în ciuda faptului că multe dintre acestea au întrerupt activitățile de comunicare online. Majoritatea oamenilor (72%) și-ar dori să vadă acțiuni de responsabilitate socială din partea companiilor, tocmai pentru că le privesc ca pe o autoritate care are capacitatea și ar trebui să ofere ajutor în contextul unei astfel de crize.[3] Consumatorii simt în continuare nevoia de comunicare din partea brandurilor, însă nu și-ar dori ca acestea să fie exploatative sau insensibile.[4]
Dacă putem trage o concluzie din noua paradigmă a comportamentului online, aceea e că oamenii găsesc mereu resurse pentru a se adapta, calibrându-și nevoile atunci când contextul o cere. Avem acum de-a face cu o societate digitalizată pe fondul crizei, iar asta este cea mai mare dovadă.
Surse:
[1] https://www.digi24.ro/stiri/externe/facebook-ia-masuri-pentru-limitarea-raspandirii-dezinformarii-despre-coronavirus-si-interzice-reclamele-inselatoare-1266940
[2] Social Media as an Emotional Outlet in Times of Crisis – Ipsos
[3] Creative Fightback 2020 – Ipsos
[4] BrandZ webinar_20March
Cosmina Chelariu
Junior Copywriter Minio Studio