Back To Top

Cum să-ți construiești o strategie solidă de digital marketing care să-ți maximizeze impactul campaniei în contextul unui 2022 instabil – 7 exemple de concepte de aplicat

Specialiștii Minio in Digital Simona Fugaru și Răzvan Sarivan ne spun care este perspectiva lor asupra campaniilor digitale în 2022 și actualizează mixurile de comunicare cu 7 propuneri fresh.

Creșterea diversității de noi trenduri, platforme, formate, schimbările rapide de consum ale utilizatorilor, precum și competitivitatea industriei sunt un proces dificil pentru orice om de comunicare sau marketing.

Contextul actual vine cu o presiune uriașă asupra oamenilor de marketing și de comunicare, cu ajustări de bugete, prudență în comunicare sau amânări de proiecte. Focusul principal rămâne însă pe rezultate și pe atingerea obiectivelor.

Pentru o alegere mai ușoară și mai relevantă, cu impact, venim în ajutor cu o propunere de 7 concepte recomandate, care nu trebuie să lipsească din campania ta de comunicare.

Utilizatorul este din ce în ce mai selectiv în mediul online, iar atenția lui la fel de greu de captat. Obiceiul de consum de conținut online al utilizatorului s-a schimbat foarte mult în ultima perioadă, în sensul în care acesta e mult mai atras de conținutul generat cât mai organic, non-ads, UGC, lucru amplificat și de contextul pandemic, dar și marketarea excesivă din anii precedenți. 

Un exemplu foarte bun de campanie care se concentrează pe satisfacția clientului și pe calitatea serviciilor este “O companie de servicii care vinde pantofi”, de la compania Zappos. Compania Zappos se face remarcată prin serviciile de asistență excepționale oferite clienților săi, la pachet cu produse de calitate foarte bună. Mai multe despre strategia Zappos aici.

 

Cantitatea de publicitate la care suntem expuși va crește, la fel și numărul produselor pe care le putem alege și totul poate să devină obositor pentru consumatori. Tendința este ca brandurile să se orienteze spre dezvoltarea de campanii integrate care să ofere experiențe remarcabile utilizatorului sau să încerce crearea unei relații mult mai personale cu oamenii. Așa cum spune și Joel Rathelson “Nu alegem marca A în locul mărcii B pentru că A este mai bună, ci pentru că suntem siguri că este bună.” Consumatorii cumpără produse în care au încredere, focusul pe eficiență și metrici este vital, dar nu mai este suficient. Acest trend este validat și de Rory Sutherland (în cartea „Alchemy): “Nu puneți eficiența în fața experienței clientului”.

 

Ce înseamnă cookieless era? Înseamnă, în traducere liberă, lipsa datelor personalizate de comportament ale utilizatorilor. Efectele directe ale acestei schimbări vor fi simțite foarte puternic de întreaga industrie de digital marketing și vor schimba integral modul în care se utilizează acum anumite mixuri de canale în campanii, cel mai afectat segment va fi cel de Ads. Estimăm că schimbarea o să vină de pe la mijlocul anului 2023, iar până la finalul anului, cel mai probabil, vom rămâne fără cookies.

Focusul se va schimba spre colectarea de date obținute direct de la utilizatori, lucru care duce în cascadă la creșterea altor componente strategice de digital marketing, cum ar fi cea de e-mail marketing sau campanii de lead generation. 

Compania Dstlery.com este unul dintre pionierii behavioral targeting ce folosește inteligența artificială pentru a urmări comportamentul utilizatorului, fără a stoca date confidențiale.

..

Nu mai este de mult un secret faptul că industria de influencer marketing a crescut enorm în ultimii ani, iar perioada pandemiei a funcționat ca un adevărat incubator. 

Această componentă nu mai este doar un must have în orice strategie de marketing, ci un canal de sine stătător în mixul de media. Brandurile au învățat rapid că pot aborda comunități noi prin vocea unui influencer. Acest lucru era fix piesa de puzzle lipsă din fostele abordări de comunicare: conținut real, uman, simplu, interacțiune și sentiment de apartenență.

Câteva exemple de campanii integrate cu influencer marketing:

1. Moxy Hotels sau Moxy Downtown Coming Out Party

2. Banca Transilvania

Sursa: Instagram Deliric

3. La Roche Posay

Sursa: Instagram Adela Popescu

Avem și o recomandare de tool care se poate utiliza în crearea de conținut pentru o campanie de influencer marketing. Acesta este Lalal.ai, un tool pentru Social Media ce funcționează pe bază de inteligență artificială. Cu Lalal.ai se poate extrage muzică sau voce de pe orice fișier audio, se pot exporta strict sunetele care sunt de interes și care se pot utiliza ulterior în dezvoltarea de conținut pentru Social Media.

 

Beneficiile integrării acestei componente în amplificarea campaniilor sunt uriașe. Formatele video se pot distribui foarte ușor și simplu, captează atenția utilizatorilor, motoarele de căutare le ierarhizează în topul rezultatelor și oferă informație cu trigger vizual

În rândul platformelor de social media, conținutul video rămâne cel mai relevant , rețeaua TikTok va continua să crească (mai ales pe conținut educațional), iar business-urile vor trebui să-l ia din ce în ce mai în serios. 

TikTok oferă foarte multe posibilități și formate creatorilor de conținut și atrage tot mai mulți utilizatori, de vârste diferite. Oportunitatea vine din faptul că este un tip de platformă (alături de YouTube) pe care creatorii de conținut pot crește organic într-un ritm rapid. De când a fost introdusă opțiunea de a urca videoclipuri cu o durată de până la 10 minute, au început să apară tot mai mulți creatori de conținut valoros și educațional. Există deja exemple de branduri care folosesc cu succes TikTok, un exemplu este Banca Transilvania cu un quiz show cu Bianca Adam (Tequila) și Silviu Faiar.

Live shopping-ul este o abordare de comerț electronic, ce are loc într-un eveniment digital live și care se adresează direct consumatorului final (Direct-to-Consumer). Acesta urmărește în timp real o prezentare a produsului, poate pune întrebări sau solicita informații și poate cumpăra produsul respectiv, printr-un singur click.

Se estimează că social shopping-ul (sau comerțul electronic pe rețele sociale) va ajunge la 1,2 trilioane de dolari la nivel global până în 2025, conform unui studiu Accenture, o creștere de trei ori mai rapidă decât comerțul electronic tradițional.

Anul 2022 este unul experiențial pe acest segment, platformele lucrează la o integrare cât mai compactă a procesului de check-out, în favoarea utilizatorului, prin integrarea inclusiv a procesului de plată, fără a-l face pe acesta să părăsească aplicația, în beneficiul UX.

Acest lucru reprezintă o mare oportunitate pentru branduri de a-și adapta și dezvolta infrastructura paginilor de produs și de a-și optimiza conturile de pe rețelele sociale. Simplifică foarte mult procesul de achiziție a unui produs.

Ce este acest Metaverse, mai exact? Reprezintă o îmbinare de mai multe universuri digitale interconectate, în care ne putem dezvolta orice fel de personalitate sau avatar ne dorim, folosindu-ne de tehnologii de realitate augmentată sau virtuală.

Odată cu integrarea acestor tipuri de tehnologii în Metaverse, va crește foarte mult și dezvoltarea lor, așadar Realitatea Augmentată (AR) și Realitatea Virtuală (VR) vor deveni din ce în ce mai complexe și mai inovative. Câteva exemple:

1. Lansarea virtual Heineken Decentraland:

2. Gucci Garden Showcase:

NFT-uri în strategia ta din 2022? Există deja branduri și în România care au dezvoltat campanii integrate folosind această tehnologie, Mirinda este unul dintre ele.

NFT-urile, pe lângă tehnnologie și oportunitate financiară, vin la pachet și cu apartenența la un grup select, iar deținerea unui astfel de asset poate fi și o bună oportunitate de networking. Orice poate să devină un NFT, de la muzică (avem exemplul autohton al Deliei care a lansat un single sub această formă), la fotografii sau videoclipuri, desene sau animații.

Am găsit și câteva exemple care arată că tot mai multe branduri au început să integreze NFT-urile în campaniile lor, indiferent de industrie:

1. Stella Artois “The Drop Artois

2. Acura creează un show-room digital în Metaverse și o colecție de NFT-uri pentru un nou model de mașină.

3. NBA all-star VIP pass NFT, NBA lansează o licitație pentru NFT-uri dedicate fanilor înrăiți care oferă numeroase beneficii și acces VIP la meciuri.

Obiectele digitale de colecție reprezintă o piață nouă pentru companii și o modalitate de a strânge fonduri pentru cauze de responsabilitate socială. Pot ajuta inclusiv la construirea loialității și îmbunătățirea imaginii brandului, mai ales pentru că poveștile pot fi spuse diferit prin intermediul NFT-urilor, și sprijină atingerea unor noi segmente de audiență. 

 

Concluzie

Va urma o perioadă complicată din punct de vedere social și, tocmai de aceea, consumatorii vor alege brandurile alături de care se conectează la nivel experiențial, care le înțeleg nevoile și sunt alături de ei.

Pornește-ți strategia de comunicare întotdeauna cu omul în minte, axează-te pe nevoile acestuia, iar campaniile tale vor avea succes.

În 2022, tehnologia și crearea de conținut sunt mai dinamice ca oricând, de aceea este foarte important să ne ajustăm mesajele-cheie platformelor potrivite, formatelor potrivite, oamenilor potriviți la timpul potrivit și să rămânem agili.