Back To Top

Primul publicitar român care jurizează la Comic Con: Max Amza, despre cum îmbină profesia cu pasiunea

Ce treabă poate avea un publicitar la EasternEuropeanComicCon mai mult decât o implementare pentru publicul tânăr? Ei bine, Max Amza, DTP și 3D artist la Minio, a reușit să spargă bariera interacțiunii clasice cu publicul pop-culture din România: anul acesta este parte din juriul celei mai mari convenții de profil din România.
Te invităm să citești interviul cu Max unde vei descoperi mai multe despre cultura geek din România, dar și felul unic prin care integrează profesionalul cu pasiunea.

Să începem cu începutul: ce este Cosplay-ul? Are vreo legătură cu matematica?

Cosplay vine de la alăturarea a 2 cuvinte: COS – costume și PLAY – a te juca, adică a te juca în costum. Cam despre asta este vorba în cosplay, să te joci și să aduci bucurie celor din jur. Cât despre partea cu matematica, să știi că nu ești foarte departe. Ai nevoie de ceva matematică, geometrie plană și în spațiu pentru anumite piese din costumele pe care trebuie să le creezi. Să vezi totul ca o piesă 3D pe care apoi să o poți trece pe material în 2d și astfel să o poți confecționa.

Ce este Comic Con? Ne poți spune mai multe despre convenție?

East European Comic Con este cred cel mai mare și mai important eveniment în materie de gaming, comics, anime, manga, boardgaming, technology și firește, cosplay din România. Sper să nu mă înșel, dar cred că prima lui apariție a fost prin 2013 și de atunci a tot crescut an de an.

Este impresionantă prezența unui publicitar în juriu. Și, totuși, ne poți spune mai multe despre asta, inclusiv ce secțiune jurizezi și specificul ei?

Juriul, în general, este alcătuit din cosplay-eri cunoscuți internaționali între care și un reprezentant de marcă din țara noastră. Anul acesta, astrele au hotărât că eu să fiu acela. La jurizarea unui participant sau al unui grup de participanți sunt studiate anumite tehnici de croitorie, surfilare, coasere, combinări de materiale, tehnici de lipire și finisare, vopsire și weathering (îmbătrânire), electronică și chiar programarea luminilor sau robotică. Eu, ca propmaker, m-am axat de ceva timp în construcția de armuri și props (puști, pistoale, blastere, săbii) din eva-foam. Acesta este un material cauciucat de diferite densități, asemănător cu cunoscutele covorașe de yoga. Deci, în timpul jurizării, eu voi studia părțile de armură sau props, construcția, funcționalitatea lor, detaliile ce se regăsesc pe ele comparându-le cu referințele din joc, film sau cartoon, aduse de participant.

Cum ai reușit să fii parte din juriu? Care a fost procesul? Te-au remarcat online sau de la convenții?

Probabil pentru că din 2017, an de an am fost în zona de cosplay cu așa numitul „colț de reparații”. Adică, o masuță pliantă cu 2-3 cutii mari în care se găseau tot felul de adezivi, tije de lemn sau plastic, benzi de întărire, super glue sau epoxy, șoricei de prindere, glue gun sau alte minunății. Toate astea pentru a-i ajuta pe acei participanți care au probleme la costum sau la o parte a lui care s-a rupt sau desprins și să pot face reparația, astfel încât el să se poată bucura mai departe de Comic Con. Probabil că asta a atras atenția. Posibil și faptul că sunt destul de implicat în comunitatea noastră de cosplay. Îmi place să ajut la diversele evenimente cu organizarea sau suportul tehnic. La asta se mai poate adăuga că sunt și destul de activ pe Instagram, unde postez fiecare pas al lucrărilor pe care le fac și încerc să-i ajut pe cei care sunt la început cu sfaturi și detalii tehnice pentru a trece de stresul primului costum lucrat.

Ești cumva primul publicitar care jurizează o competiție de cosplay? Mai sunt și alții?

Sincer, aici nu știu ce să răspund pentru că nu am idee dacă au mai fost colegi din publicitate în juriu sau cel puțin în grupul nostru mare de cosplay. Nu cred că am auzit să mai fie cineva din branșă. Dar asta nu exclude existența lui. Este undeva încă nedescoperit, probabil. 😊

Cum arată scena pop-culture/geek din România? Cu ce este diferită de cea din Austria, acolo unde locuiești tu?

În primul rând sunt multe, ba chiar foarte multe evenimente de-a lungul unui an. Dintre toate am avut timp să vizitez câteva dintre ele: Aninite, Hanamicon, Yunicon și, firește, cireașa de pe tort VIECC (Viena Comic Con). Diferența este uriașă, începând cu multitudinea de expozanți, produse și tot felul de promoții și acțiuni care se întâmplă la un event, până la susținerea acestui fenomen numit Cosplay. Cosplay-erii sunt ajutați și promovați, li se oferă zone unde își pot improviza un booth și unde își pot expune lucrările și chiar să vândă postere, stickere sau chiar calendare cu ei în costumele lucrate. Suntem puțin în urmă aici, dar încercăm să recuperăm (zic, sper).

Dar să vorbim și de România, zic. Avem evenimentul principal care este Comic Con. În general, are o sesiune de vară (mai-iunie) și una de toamnă (august-început de septembrie). Pe lângă acesta, ar mai fi Asia Fest, care a început să crească de la an la an și promite multe. Pe lângă aceste două evenimente, să le spunem de bază, nu prea mai avem mare lucru de menționat. Uneori mai avem câte un mic event, chiar organizat de noi, cei din comunitatea de cosplay, cu ajutorul unor sponsori, și asta printr-un parc sau un local de gaming sau de boarding care are și curte și ne putem desfășura. Deci, puține evenimente pe partea de cosplay. Sper să apară din ce în ce mai multe astfel de evenimente, pentru că avem oameni talentați în comunitate și mă gândesc că așa, având șansa de a participa la un eveniment de creație, putem să mai scoatem tânăra generație din calculatoare și mobile și să îi punem să creeze lucruri faine.

Povestește-ne puțin despre cultura și oamenii din comunitate. Cum sunt? Ce-i motivează? Ce-i unește?

Am plecat puțin speriat de unele comentarii cum că austriecii sunt reci ca germanii. Cel puțin pentru mine nu a fost așa. Am fost primit cu brațele deschise și introdus în clubul Star Wars Austria, de cum am anunțat că sunt fan și că vin din România, unde am fost membru într-un astfel de club.

Motivația cred că și-o găsesc în ceea ce lucrează și în faptul că pot expune și apărea în atâtea festivaluri, că sunt susținuți, iar firmele caută mai mereu colaborarea cu diverși cosplayeri pentru a ajuta la lansări de produse, jucării, jocuri sau chiar de filme. Există un grup mare nou creat, anul trecut, care întrunește marea majoritate a cosplayerilor din Austria. El se numește, evident, CosGuild Austria.

Și da, fac parte din acest grup și îmi aduc și eu aportul la evenimentele unde mergem. Avem tricouri branduite cu emblema clubului, împărțim stickere cu emblema noastră și promovăm astfel grupul.

Reușești să integrezi această pasiune în ceea ce faci? Cum te ajută? Dar în trecut (learning 3d?)

Clar! 😊 Se combină, ba chiar se completează reciproc foarte bine.

Și aici lucrez cu ștanțe, doar că ele se numesc „template-uri” sau blue prints. Modelez piese de care am nevoie în 3ds Max și le printez la imprimanta din dotare.

În Illustrator îmi construiesc piesele necesare sau cele care au foarte multe detalii pe care nu le pot replica free cu mâna și le pregătesc pentru tăiere sau gravarea cu aparatul laser. Deci clar ajută ce știu și invers. Ceea ce învăț nou în cosplay, mă ajută de multe ori la proiectele de la job.

Ce crezi că fac greșit brandurile în comunicarea cu această tipologie de consumatori? Ce ar putea face mai bine? Cum ar trebui să vorbească cu ei?

Cred că lucrurile încep să se miște și la noi. Am văzut diverse postări apărute recent pe grupurile noastre unde se solicita pentru lansări de jocuri sau, mai recent, pentru lansarea ultimei serii The Mandalorian, se cautau persoane care să aibă costume din acest film și care pot participa la eveniment. Deci interes există și sper să apară din ce în ce mai multe astfel de cereri și evenimente unde să ne aducem aportul.

Mai fac parte și din grupul 501st Romanian Outpost, care face parte din mare familia 501st sub emblema Star Wars, firește. Reprezintă tot ce include costume de ofițeri imperiali, sith, Darth Vader, vânători de recompense, stormtrooperi (acei oameni în armuri albe care niciodată nu nimeresc nimic când trag cu blaster-ele laser) și multe alte caractere rele 😊 Dar, pentru că este și un dar, totul este pentru un scop caritabil de aici și lozinca „Bad guys doing good!”

Sunt multe lansări de jocuri care vor apărea curând, partea de laptop – PC gaming, componente și aici mă refer la plăcile video. Aici firmele pot apela pentru lansări cu ușurință la expertiza oamenilor din cosplay în a face lansări faine și care să fie ținute minte. Se pot realiza lucruri foarte faine și astfel susținem și dezvoltăm această artă și în România.

Gânduri finale?

Îmi pare puțin rău că am descoperit acest hobby destul de târziu, dar îmi pare bine că îl am, pentru că astfel nu aș aduce bucurie celor din jurul meu la convenții, nu aș cunoaște atât de multă lume și chiar prop makeri internaționali, nu i-aș putea ajuta pe prietenii mei la crearea de costume și piese și multe altele. Fără cosplay și partea de prop making, aș fi mult mai sărac și probabil, de fapt sigur, fără acesta copilul din mine ar muri cu siguranță înghițit de grijile cotidiene.