Back To Top

Serviciile în vremea pandemiei

Secolul 21 este digital sau nu este deloc. Așa ar fi trebuit să înceapă și decada actuală, iar anul 2020 aduce, din păcate nu din cauzele corecte, o grăbire a digitalizării și a mutării business-urilor în mediul online, așa cum încetul cu încetul s-a mutat și interacțiunea socială. Această serie de articole va explora, așadar, în noul context global, felul în care sectorul privat încearcă să lupte atât cu criza medicală dar, mai ales, cu criza socială și economică. Vom prezenta, în primul rând, modurile în care companiile sau antreprenorii s-au adaptat și cum unii dintre aceștia s-au repliat pentru a rămâne în piață.


Contextul de business traversează o perioadă în general nefastă, având în vedere încetinirea unor sectoare economice sau oprirea forțată a anumitor business-uri care se adresau direct, nemijlocit, consumatorului, cum ar fi sectorul HoReCa.

Mulți antreprenori de dimensiuni medii și mici s-au văzut nevoiți să se reorienteze în această perioada (posibil vom vedea sedimentări ale unor afaceri sau linii dintr-o afacere și pe viitor) spre servicii care să suplinească atât veniturile afectate, dar și să vină în întâmpinarea nevoilor consumatorilor captivi la domiciliu. De la restaurante la instituții de stat, de la bănci la florării, de la agenții de publicitate specializate sau cu o latură BTL importantă până la edituri, toți aceștia au regândit (dacă nu total, măcar parțial) dimensiunile afacerilor pentru a rămâne activi și măcar pe linia de plutire.

Astfel, vedem în industria HoReCa reorientări spre livrări la domiciliu prin parteneriate cu firme de profil sau cu livratori proprii. Un exemplu notabil este cel al lui Ion Biriș, antreprenor și owner al clubului și rețelei de restaurante Loft, care, în colaborare cu platforma BeiCeVrei.ro și cu distribuitorul de băuturi alcoolice BDG, a creat o zonă specială de catering, păstrând astfel, din totalul celor 300 de angajați ai celor 12 restaurante, o parte care să acopere comenzile, restul fiind trimiși în șomaj tehnic. Replierea a fost rapidă, la fel ca în cazul altor rețele de restaurante sau retaileri independenți, iar un alt exemplu de bune practici este cel al giganților fast-food, care și-au transformat restaurantele fie exclusiv în locații drive-in, fie cu servire take-away, inclusiv prin parteneriate cu companii de livrare la domiciliu.

Una dintre industriile puternic afectate este cea a organizării de evenimente. Fie că vorbim despre companii specializate pe evenimente de familie sau corporate, fie că vorbim de agenții de publicitate exclusiv sau cu o puternică orientare BTL, acestea s-au văzut nevoite să regândească strategia de business. Astfel, dacă în cazul primelor lovitura se resimte pe termen lung din cauza restricțiilor în ceea ce privește adunările cu mai mult de 8 persoane (cum este cazul căsătoriilor, de exemplu), în cazul agențiilor a fost mai ușor datorită obișnuinței în a reacționa rapid și a propune soluții noi. Astfel, evenimentele offline s-au transformat în evenimente online, acolo unde a fost posibil, webinariile fiind una dintre cele mai folosite soluții; unele evenimente au fost ingenios transformate și aplicate cu succes în mediul online. Menționăm aici proiectul de recrutare al BAT care a fost mutat exclusiv în mediul online, cu suportul Minio. De asemenea, s-au dezvoltat platforme de evenimente, cum ar fi inițiativa spectaculoasă a celor de la Universum, care au dezvoltat în divizia deja existentă a MyConnector platforma Virtual Events, transferând practic orice eveniment din offline în online.

 

Sursa foto: Wespeakiot.com

 

Andreea Brutaru

Account Manager @ Minio Studio