A fi sau a nu fi publicitar
În primul an de facultate, la fel ca în cazul majorității tinerilor, nu știam concret ce-mi doresc. Sigur, știam – sunt la Publicitate, o să fac Publicitate, dar dubii au existat și e normal să existe oricând. Mai ales când oportunitățile sunt din ce în ce mai multe și mai tentante și nu încetează să vină din toate părțile. La un moment dat, nivelul de informație la care ești expus este atât de ridicat, încât te simți nevoit chiar și în mod inconștient să îți alegi un drum, unul singur, pe care te îndrepți fără să mai privești înapoi. Pentru un proaspăt absolvent, un criteriu esențial pentru a-și da seama dacă i se potrivește industria în care urmează să lucreze este mediul, stilul de muncă – întrucât fiecare domeniu de activitate este învăluit de o altă energie.
Dacă simți din prima că rezonezi cu oamenii care au deja o experiență în ceea ce îți dorești tu, ești pe drumul cel bun. Iar în publicitate, e foarte la îndemână să-ți dai seama. Am avut ocazia să particip încă din studenție la tot felul de evenimente care-mi deschideau niște uși: prin persoanele pe care le întâlneam și prin informațiile pe care le aflam. Cred că totul începe cu networking. Am descoperit minți extraordinar de deschise și dornice să-i ajute pe cei aflați la început de carieră. Fiecare opinie, fiecare sfat, fiecare aluzie m-au ajutat să-mi „iau zborul”, să-mi sădesc viziuni.
La început, ai nevoie de acel ceva care să-ți dea aripi. Să te salte, să te motiveze, să te țină treaz. Pentru mine, acest boom a fost, fără îndoială, asociația din care am făcut parte timp de trei ani, PRIME România. Fiindcă atunci când te alături unei comunități de oameni aflați aproximativ la același nivel cu tine, cu visuri și aspirații asemănătoare, ți-e mai ușor să iei provocările în brațe și să privești viitorul dintr-o perspectivă mai optimistă. Să ai cu cine să treci prin aceleași etape, să ai de la cine să înveți, iar în final, pe cine să înveți. PRIME a reprezentat, pentru mine, experiența care mi-a deschis calea, treptat și lin, către publicitate și PR. Într-o astfel de asociație, ai ocazia să intri în contact direct cu industria, să iei parte la evenimentele importante, să cunoști profesioniști de la care rămâi întotdeauna cu ceva util, câtă vreme ai mintea deschisă. Și tot aici am învățat să caut, să cer și să întreb, până când voi ajunge unde îmi doresc. Perseverența e un detaliu fără de care șansele se limitează. E firesc ca atunci când nu ai experiență să te izbești de ziduri înalte și să ți se închidă uși în față. Și la fel de firesc e să nu te oprești din a căuta.
Odată intrat în „joc”, ai câteva responsabilități nescrise. Poate cea mai importantă dintre ele este aceea de a fi la curent cu tot ce mișcă. Resursele sunt, aș îndrăzni să spun, nelimitate. Orice cauți este de găsit. Să știi, să cunoști, să fii activ și prezent, să nu te dai în lături de la a afla. Doar aflând și procesând informația, poți ajunge ca, într-o zi – nu prea îndepărtată, fiindcă totul se întâmplă într-un ritm alert – să fii și tu creatorul ei. Publicitatea de azi este creată într-o prea mare măsură pe repede-nainte. Vrem totul azi, acum, iar noi, cei ce venim din urmă, suntem tot mai grăbiți. Această grabă reprezintă un mare avantaj și un mare dezavantaj totodată. Sigur, este elementar să fii punctual în ceea ce livrezi și să fii proactiv, dar este indezirabil să nu acorzi timp, acolo unde este cazul, unui research bine gândit și pus la punct. Pentru bazele pe care se nasc proiecte, mai ales la început, ai nevoie de răbdare. Noi, juniorii, trebuie să înțelegem că nu ne aleargă nimeni și că rapiditatea cu care lucrezi nu este direct proporțională cu valoarea muncii tale. Altfel, dacă ar fi să descriu într-un cuvânt publicitatea românească autohtonă, aș spune jovială. Cu tot cu partea ei moartă din punctul de vedere al creativității, salvată de cei care depășesc bariere și se aruncă în afara tiparelor. Încet, încet, ne îndreptăm spre un univers al ideilor fără margini, un univers în care orice idee își găsește un loc și un scop.
Angajatorii au nevoie să știe că există tineri pregătiți, gata să învețe și să zguduie prin creativitatea lor. Ca așteptări, aș pune pe primul loc, în publicitate, mediul de lucru. Cu toții vrem să venim de drag la birou și să ne tresară inima la gândul unui nou proiect. Și acest lucru nu e deloc idilic, se întâmplă inevitabil atunci când știi că ai cui să pui întrebări, cu cine să te sfătuiești și totodată cu cine să mai și râzi la locul de muncă. Nesiguranța de început este primul indiciu că putem avansa și evolua. Greșim, greșim cu toții de la mic la mare și așa învățăm. Dacă oferi deschidere, dorință de învățare și proactivitate, vei fi răsplătit pe măsură. Trebuie să învățăm doar să avem încredere unii în alții.
Teodora Mihale este în prezent Junior Account Executive la Minio Studio și a absolvit specializarea Publicitate în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice, la SNSPA. Teodora a fost timp de 3 ani, începând cu 2015, membru activ al asociației PRIME România, unde a ocupat funcția de PR&Ad Fair organizer, iar ulterior Events Manager. În trecut, Teodora a fost intern la Agenția de Vise și Account Executive la Grayling Romania.
Sursa: https://bit.ly/2kvSotj