La început a fost publicitatea
Povestea mea este destul de clișeică, pentru că mi-am dorit să intru în publicitate de când eram în primul an de facultate. Am terminat Comunicare și Relații Publice, la SNSPA, unde știam că vreau de când aveam 13 ani, o dorință suspectă, având în vedere că adulții din jurul meu nu înțelegeau ce e aia comunicare și de ce îți trebuie facultate pentru ceva ce facem cu toții zi de zi. Nici eu nu înțelegeam prea multe, dar cert e că știam că îmi place treaba asta cu oamenii, organizarea și transmisul de idei. Ulterior, am fost mândră că m-am opus valului de convenționalism și că am ales o specializare ce părea SF în ochii profesorilor mei din liceu, pentru că am trecut prin facultate cu multă pasiune. Și pasiunea te ajută mult când trebuie să depui efort.
Dar să revenim la publicitate. În primul an de facultate, am participat în programul Weeks of Work desfășurat de Centrade și m-am decis că atunci când mă fac mare vreau să fiu publicitar. Aveam ceva contact, din afară ce-i drept, cu industria, pentru că eram #humanofPRIME și automat știam cât de cât care-i treaba. Să fiu sinceră, acum realizez că aveam o perspectivă destul de romanțată asupra industriei și că m-am îndrăgostit de un vibe Mad Men-ist, care deși nu m-a părăsit nici acum, îl conștientizez ca fiind un bias personal. În orice caz, de la momentul Centrade până când am ajuns în publicitate, au trecut peste mine un internship la McCann, voluntariate, ceva freelancing și un master în UK și deși colegii mei s-au angajat destul de timpuriu, eu am ales să mă bucur și de alte experiențe studențești. Ce vreau să spun prin asta este că nu există o rețetă universal valabilă pentru a intra în această industrie. Poți să alegi orice drum și cu cât este mai presărat cu oameni și experiențe care te dezvoltă, cu atât mai bine.
De ce ai nevoie? Pasiune pentru domeniu, anduranță la stres, capacitate de a înțelege că oamenii sunt foarte diferiți, prin prisma background-ului care i-a adus unde sunt acum, dar mai ales capacitate de a înțelege că publicitatea nu e artă, ci un tool creativ de a îndeplini obiective de business. Spun asta pentru că, deși ne place să auzim că limita e cerul, când vine vorba de brand-uri, există limitări, fie că ele vin de la oamenii care se ocupă de brand, de la industria din care acesta face parte sau de la caracteristicile target-ului. E foarte important să înțelegi acest aspect, pentru că altfel te poți simți constrâns, în special când ești la început de drum. Important este să iei realitatea brand-ului așa cum e ea și să înțelegi că schimbarea vine cu răbdare, muncă și creativitate eficientă. Și da, eficența asta poate suna clișeic, dar în esență e piatra de temelie a industriei, pentru că oamenii nu vor înțelege de ce e important să investești în comunicare, dacă nu le explici că banii investiți nu sunt de amorul artei, ci se transpun în rezultate pentru business-ul lor.
Concret, despre cum e să lucrezi în publicitate. Părerea mea este una subiectivă, pentru că sunt încă foarte la început și pentru că îmi place extrem de mult ce fac, de aici și bias-ul personal de care spuneam mai devreme. Dacă aș lua-o de la capăt, aș face lucrurile exact la fel și tot în publicitate aș vrea să ajung, unde mă și văd cel puțin pentru următorii ani de acum încolo. Ca account, te lovești aproape zilnic de oameni și proiecte variate, pe care trebuie să le abordezi customizat, în funcție de capacitatea și potențialul fiecăruia în parte. Dar I’m a kid in a fun house și o bună parte din faptul că îmi place mult acest job e dată de oamenii din agenție cu care lucrez. În plus, cred că publicitatea în România este încă o industrie tânără și că mai are mult loc de creștere, fapt ce o face să fie un challenge. E la latitudinea noastră să o ghidăm după cum ne-am dori să fie, dar desigur, cum am spus deja, e important să conștientizăm că e un proiect de durată și care necesită multă muncă.
Dacă ar fi să ofer un sfat oricărui tânăr care vrea să intre în publicitate, acela ar fi să fie mereu realist și cu picioarele pe pământ. Nu sunt sigură dacă e sau nu o industrie pentru toată lumea, dar ce știu este că e extrem de dinamică și că e nevoie să înveți constant dacă vrei să rămâi relevant, atât ca brand, cât și ca publicitar. De asemenea, tot din experiență proprie, pot spune că e o idee bună să-ți începi cariera într-o agenție mică, deoarece e un mediu mult mai cald, unde oamenii au răbdare cu tine și unde poți încerca lucruri și din afara celor aferente poziției pe care o ai.
Un sfat pentru angajatori? Să fie sinceri cu oamenii pe care îi recrutează și să investească în dezvoltarea lor, pentru că la finalul zilei un om frustrat la job va investi mai puțin decât poate în munca lui.
___________________________________________________________________________________
Andrada a făcut primii pași în publicitate începând cu ianuarie 2019, când a devenit parte din echipa Minio, unde este Junior Account Executive. Andrada a absolvit Comunicare și Relații Publice în cadrul SNSPA și un master în Marketing la Lancaster University, UK. În timpul studenției, a fost voluntar PRIME România, unde a activat ca organizator PR&Ad Fair pentru edițiile din 2015 și 2016, iar în prezent este Vicepreședinte Comunicare în Liga Studenților Români din Străinătate.
Sursă: PR Romania