Back To Top

Tendinte in media in 2017: bugetele alocate de FMCG, in crestere

Cei mai mari spenderi in publicitate provin din telecom, FMCG si farma, insa anul acesta se observa o tendinta de crestere a bugetelor in randul clientilor din FMCG, sustine Ioana Mucenic, fondatorul agentiei de creatie strategica Minio. Care sunt tendintele in publicitate si cum vede evolutia acesteia antreprenoarea cu o experienta de peste zece ani in industrie?

Potrivit Ioanei Mucenic, telecomul, FMCG si farma aloca cele mai generoase bugete de publicitate, un trend care se mentine in continuare in piata de cativa ani. “Insa sunt si industriile cele mai vanate de agentii, de aceea au putere de negociere mai mare si procurementul are un cuvant foarte important”, spune aceasta.

Opinia antreprenoarei se bazeaza pe experienta sa de peste 13 ani cu industria de publicitate, atat in cadrul agentiei Pastel, pe care a fondat-o in urma cu zece ani, dar din care a iesit in decembrie anul trecut, dar si in cadrul Minio, agentia de creatie strategica pe care a lansat-o la inceputul lui 2016. Din experienta de lucru cu clientii acesteia din urma, care provin in principal din industriile farma si FMCG, antreprenoarea spune:

“Noi nu lucram telecom, deci nu ma pot pronunta in acest domeniu. In FMCG, insa, bugetele au o usoara crestere. Avem clienti care investesc la fel ca si in 2016, dar si clienti care au bugetat cu 20-30% mai mult. In farma, tot mai multi producatori de OTC-uri incep sa vada beneficiile de a comunica direct cu consumatorii. Asadar, catre noi vin companii farma care ne cer sa comunicam pentru produsele lor asa cum am face cu un produs de tip FMCG”, explica aceasta.

In ceea ce priveste mediile in care se investesc cele mai mari bugete, TV-ul ramane in continuare fruntas in clasament. 2016 a fost un an foarte bun pentru industria romaneasca, TV-ul inregistrand o crestere de 13% a investitiilor, in timp ce canalele digitale au inregistrat o crestere de 12%, potrivit MediaFactBook Initiative.

“Estimarea pentru 2017 este 65% investitie media in TV, versus 19% in digital, majoritatea fiind in Google si Facebook. Bugetele de digital cresc de la an la an, clientii inca il vad ca un mediu mai ieftin si evident mai masurabil, in comparatie cu TV-ul sau outdoor-ul, spre exemplu. Cea mai mare parte a unui buget merge catre Google & Facebook, creste considerabil proportia din buget alocata influentatorilor, cat si productiei de continut”, spune aceasta.

La finalul lui 2016, previziunea pietei din State era ca anul acesta va fi primul in care digitalul depaseste TV-ul, ca si valoare a bugetelor investite.

– Ioana Mucenic –

Tot la capitolul bugete, antreprenoarea a remarcat cresterea investitiilor in productia de continut de calitate, in special video, cat si interesul brandurilor pentru activari si experiente. De asemenea, calitatea executiilor in componenta de shopper & trade a crescut vizibil, mai spune aceasta.

Ioana Mucenic are o experienta de peste 13 ani in industria de publicitate, cu cele doua agentii pe care le-a infiintat de-a lungul timpului – Pastel si Minio anul trecut. Antreprenoarea a fost martora la schimbarile petrecute in industrie si considera ca in acest moment consumatorii au alte asteptari, sunt mult mai vocali si se simt ofensati in fata unor campanii publicitare. “Prea multi ani, publicitatea a fost mincinoasa, a exagerat, a vandut pielea ursului din padure, iar acum consumatorii sunt foarte sceptici la mesajele noastre si foarte greu de atras intr-o conversatie. Consumatorii s-au saturat sa ii agasam. Vor sa ii incantam, sa le fim utili, sa ii emotionam, sa ii distram”, spune aceasta.

Acum, publicitatea de calitate este cea care nu pare publicitate, care are aspect de pop-culture, de divertisment, care are valente utilitare, care deschide si faciliteaza o conversatie relevanta. Si, din pacate, astfel de campanii si proiecte de comunicare sunt foarte rare, pentru ca este o schimbare uriasa de paradigma.

– Ioana Mucenic –

Fondatoarea Minio crede ca publicitatea trebuie sa se reinventeze, sa fie tot mai orientata catre nevoile si motivatiile consumatorilor. “De asemenea, am observat o polarizare. Pe de o parte, iau amploarea campaniile emotionale, inspirationale, in care brandul ofera un context de comunicare, nu mai este el vedeta. Pe de alta parte, vorbim tot mai mult de big-data, solutii de targetare si neuromarketing. Combinatia si echilibrul dintre ele va fi cheia succesului, dar asta este un job dificil”, spune Ioana Mucenic.

Comparativ cu alte piete, Romania are o industrie foarte creativa care realizeaza lucruri impresionante cu bugetele disponibile local, mult mai mici decat ale Marii Britanii, Germaniei, chiar si ale Polonoiei. “Dar, per ansamblu, Romania este o tara apreciata in Europa, avand un palmares impresionant si la festivalurile de profil. De asemenea, exportam talente, multi creativi, accounti si strategici de la noi au fost relocati de agentia de retea in care lucrau in tari cu bugete de comunicare considerabil mai mari”, mai spune Ioana Mucenic.

Ce si-ar dori sa se schimbe in industria de publicitate romaneasca? “Este o inflatie de pitchuri si fi foarte util sa avem reglementari mai ferme. Chiar daca exista un ghid de pitch realizat de IAA, el nu este un document de lucru si nu reprezinta efectiv o reglementare normativa a industriei”, incheie Ioana.

Sursa: https://bit.ly/2ZiiJxx